Overige verbonden partijen
Overige verbonden partijen
Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen
Fonds Nazorg gesloten stortplaatsen
Doel
Beheren van de middelen voor de nazorg van stortplaats Smink om de eeuwigdurende nazorg van deze stortplaats na sluiting te kunnen bekostigen.
Kerntaken
Het bekostigen van de nazorgkosten en een zodanig beheer van de fondsmiddelen dat voldoende rendement wordt gegenereerd voor de eeuwigdurende nazorg.
Type Verbonden Partij
Overige verbonden partijen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS is bestuur
Deelnemende partijen
Geen
Openbaar belang
Het treffen van zodanige maatregelen dat wordt gewaarborgd dat de stortplaats geen nadelige gevolgen voor het milieu met zich meebrengt, dan wel voor zover dat redelijkerwijs niet kan worden gevergd, de grootst mogelijke bescherming wordt geboden tegen die nadelige gevolgen.
Wijziging belang
Financieel belang
0 %
Financiële ontwikkeling
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 0,887 mln.
€ 0,951 mln.
Vreemd vermogen
2,925 mln.
€ 3,073 mln.
Resultaat
- € 0,055
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Risico's
Gemeenschappelijke regeling
Gemeenschappelijke regeling
Randstedelijke Rekenkamer
Randstedelijke Rekenkamer
Doel
Het doel van de Randstedelijke Rekenkamer is om de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid van de provincies te verbeteren. Zij verricht hiervoor onafhankelijk onderzoek naar de provincies en de daarmee verbonden organen. De rekenkamer informeert primair Provinciale Staten over haar onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen.
Kerntaken
De taken en bevoegdheden van de Randstedelijke Rekenkamer zijn in de Provinciewet vastgelegd. De onafhankelijke positie wordt gewaarborgd door onder meer de vrijheid van onderzoek, de toegang tot personen en gegevens en openbaarheid van rapportage. De Rekenkamer doet onderzoek op basis van een eigen onderzoeksprogramma, dat wordt vastgesteld na overleg met de programmaraad. Deze programmaraad bestaat uit leden van de Provinciale Staten van de vier provincies.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Amsterdam
Webadres
Bestuursdeelname
PS in Algemeen Bestuur,
GS in Dagelijks Bestuur.Deelnemende partijen
Provincies Noord en Zuid Holland en Flevoland
Openbaar belang
De Randstedelijke Rekenkamer heeft, ter voldoening aan de Provinciewet, een Reglement van Orde opgesteld. Het Reglement van Orde bevat regels over de organisatie en werkwijze van de Rekenkamer.
Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
Geen
Financiële ontwikkeling
Jaarresultaat 2016 neemt toe tov 2015 en 2014.
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 0,215 mln.
€ 0,295 mln.
Vreemd vermogen
€ 0,703 mln.
€ 0,875 mln.
Resultaat
€ 0,218 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
Zie website Randstedelijke Rekenkamer.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Zie website Randstedelijke Rekenkamer.
Risico's
Indien de RR onvoldoende middelen heeft om aan haar taakstellingen en verplichtingen te kunnen voldoen, zullen de deelnemende provincies de middelen van de RR aanvullen. Dit risico wordt op dit moment verwaarloosbaar geacht, gezien de ervaring in de afgelopen jaren. De provinciale bijdrage aan de begroting van de Randstedelijke Rekenkamer wordt als volgt berekend: • voor de helft van de begroting dragen de provincies evenveel bij;• voor de andere helft van de begroting is de omvang van de bijdrage naar rato van de som van de belastingcapaciteit en de uitkering uit het provinciefonds.
Gemeenschappelijke regeling
Recreatie Midden Nederland
Recreatie Midden Nederland
Doel
Zo goed mogelijk faciliteren van de deelnemende recreatieschappen op het gebied van beleid, onderhoud, financiën en personeelszaken.
Kerntaken
Recreatie Midden Nederland is een samenwerkingsverband van de deelnemende recreatieschappen. Recreatie Midden Nederland is het gemeenschappelijk facilitair bedrijf van de recreatieschappen en ondersteunt de deelnemende schappen.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS in Bestuur
Deelnemende partijen
Recreatieschappen Utrechtse Heuvelrug, Vallei en Kromme Rijn, Stichtse Groenlanden, Vinkeveense Plassen en het Plassenschap Loosdrecht
Openbaar belang
De provincie is vertegenwoordigd in het bestuur en draagt financieel indirect bij via de bijdragen aan de deelnemende recreatieschappen.
Wijziging belang
De ontmanteling van het recreatieschap Utrechtse Heuvelrug, Vallei- en Kromme Rijngebied heeft geleid tot een reorganisatie bij RMN. Deze is in 2017 afgerond. De organisatie werkt sinds 2016 tevens aan een transitie gericht op professionalisering. Ook in 2018 worden hierin resultaten bereikt. In 2018 gaat Recreatie Midden Nederland daarbij uitvoering geven aan de taken van Routebureau Utrecht.
Financieel belang
De provincie draagt financieel niet direct bij aan RMN, maar wel via de deelnemende recreatieschappen.
Financiële ontwikkeling
Geen bijzonderheden.
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 0
€ 0
Vreemd vermogen
€ 0,064 mln.
€ 0,048 mln.
Resultaat
€ 0
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
Zie website RMN.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Het bestuur en de organisatie bereidt zich voor op de liquidatie van het recreatie Utrechtse Heuvelrug, Vallei- en Kromme Rijngebied en de toetreding van gemeente De Ronde Venen tot recreatieschap Stichtse Groenlanden.
Risico's
De provincie is als deelnemer indirect – via de recreatieschappen – aanspreekbaar in geval van tekorten.
Gemeenschappelijke regeling
Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug, Vallei en Kromme Rijngebied
Recreatieschap Utrechtse Heuvelrug, Vallei en Kromme Rijngebied
Doel
Het recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten.
Kerntaken
De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincie.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS in Algemeen en Dagelijks Bestuur
Deelnemende partijen
11 gemeenten uit de provincie Utrecht, te weten De Bilt, Utrechtse Heuvelrug, Bunnik, Zeist, Wijk bij Duurstede, Rhenen, Veenendaal, Leusden, Woudenberg,Amersfoort en Renswoude
Openbaar belang
Wijziging belang
Bestuur en organisatie hebben zich in 2017 voorbereid op de opheffing van het schap. Voor 10 (taken)pakketten zijn de eigendommen en verplichtingen in beeld gebracht en zijn rechtsopvolgers gezocht. Voor het takenpakket Personeel zijn afspraken gemaakt tussen het recreatieschap en RMN; diverse medewerkers hebben een nieuwe werkplek gevonden bij 1 van de deelnemers
Financieel belang
Provincie droeg in 2017 € 0,494 mln. bij en heeft een bedrag van € 0,804 mln. als voorschot overgemaakt van ons aandeel in de liquidatiekosten van naar raming € 1,979 mln.
Financiële ontwikkeling
Bedragen per 31-12-2017 zijn ramingen.
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 0,379 mln.
€ 0,279 mln.
Vreemd vermogen
€ 3,297 mln
€ 2,8 mln.
Resultaat
- € 0,1 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
Het recreatieschap wordt per 1 januari 2018 opgeheven. Het jaar 2017 stond in het teken van de afronding van het liquidatieproces. Voor de eigendommen en verplichtingen van het recreatieschap zijn rechtsopvolgers gevonden.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Zie website Utrechtse Heuvelrug
Risico's
Als deelnemer van het recreatieschap is de provincie aanspreekbaar in geval van tekorten. Dit risico speelt in 2017 voor het laatst vanwege de opheffing van het schap.
Gemeenschappelijke regeling
Recreatieschap Vinkeveense Plassen
Recreatieschap Vinkeveense Plassen
Doel
Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten.
Kerntaken
De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincie.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS in Dagelijks Bestuur
Deelnemende partijen
Gemeenten De Ronde Venen en Amsterdam
Openbaar belang
Wijziging belang
De provincie is geen deelnemer maar subsidient van dit recreatieschap. Daarmee is dit schap geen verbonden partij in de zin van het BBV. Met ingang van begrotingsjaar 2018 maakt dit recreatieschap geen onderdeel meer uit van de paragraaf verbonden partijen. Het recreatieschap wordt per 01-01-2018 geliquideerd en de taken, eigendommen en verplichtingen worden ingebracht in recreatieschap Stichtse Groenlanden.
Financieel belang
Wij hebben in 2017 € 0,486 mln. bijgedragen.
Financiële ontwikkeling
Zie onderstaande tabel
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 3,591 mln.
€ 3,243 mln.
Vreemd vermogen
€ 1,992 mln.
€ 2,115 mln.
Resultaat
€ - 0,349
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
Zie website
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Het bestuur en de organisatie heeft zich in 2017 voorbereid op de toetreding tot recreatieschap Stichtse Groenlanden. Waar nodig zijn afspraken gemaakt over (aanpassing van) bestuurlijke en ambtelijke samenwerking en overdracht van taken vanaf 2018.
Risico's
De provincie is geen deelnemer van het recreatieschap en is niet aanspreekbaar in het geval van tekorten.
Gemeenschappelijke regeling
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Recreatieschap Stichtse Groenlanden
Doel
Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten.
Kerntaken
De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincie.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
PS in Algemeen Bestuur,
GS in Algemeen en Dagelijks BestuurDeelnemende partijen
De gemeenten Utrecht, Nieuwegein, Houten, IJsselstein, Lopik, Woerden, Maarssen en De Bilt
Openbaar belang
De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur en draagt in 2016 het bedrag van € 0,8 mln. bij.
Wijziging belang
Naar verwachting wordt het recreatieschap per 1 januari 2018 uitgebreid met een nieuwe deelnemer: gemeente De Ronde Venen. De toetreding van De Ronde Venen is het gevolg van de liquidatie van het recreatieschap Vinkeveense Plassen per dezelfde datum. De provinciale bijdrage die structureel beschikbaar is voor het recreatieschap Vinkeveense Plassen wordt vanaf 2018 beschikbaar gesteld als een verhoging van de deelnemersbijdrage voor het recreatieschap Stichtse Groenlanden. Deze verhoging is geoormerkt voor het begrotingsprogramma Vinkeveense Plassen. Concreet betekent dit dat de provincie vanaf 2018 € 1,5 miljoen bijdraagt aan het recreatieschap; € 0,2 daarvan is incidenteel tot en met 2032.
Financieel belang
Wij hebben in 2017 € 0,765 mln. bijgedragen.
Financiële ontwikkeling
Zie onderstaande tabel
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 5,837 mln.
€ 5,196 mln.
Vreemd vermogen
€ 4,745 mln.
€ 4,898 mln.
Resultaat
€ - 0,641 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
Zie website
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Het bestuur en de organisatie heeft zich in 2017 voorbereid op de toetreding van de nieuwe deelnemer gemeente De Ronde Venen. Waar nodig zijn afspraken gemaakt over (aanpassing van) bestuurlijke en ambtelijke samenwerking vanaf 2018.
Risico's
De risicopositie van de provincie verandert, door de toetreding van De Ronde Venen, formeel wel maar materieel niet vanaf 2018. Als deelnemer is de provincie medeverantwoordelijk voor een eventueel negatief exploitatieresultaat. Door toetreding van gemeente De Ronde Venen neemt dit risico formeel toe. In een overeenkomst tussen De Ronde Venen en het recreatieschap Stichtse Groenlanden is echter vastgelegd dat de gemeente het schap vrijwaart van een eventueel negatief exploitatieresultaat op dit begrotingsonderdeel. Deze afspraak geldt in ieder geval tot 2023.
Gemeenschappelijke regeling
Plassenschap Loosdrecht e.o.
Plassenschap Loosdrecht e.o.
Doel
Dit recreatieschap ontwikkelt, beheert en onderhoudt terreinen voor dagrecreatie en routenetwerken voor wandelen, varen en fietsen in opdracht van provincie en gemeenten.
Kerntaken
De kwalitatieve en kwantitatieve ontwikkeling van recreatieruimte en recreatievoorzieningen voor de deelnemende gemeenten en de provincies.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
PS in Algemeen bestuur. GS in Algemeen bestuur en Dagelijks bestuur.
Deelnemende partijen
Provincie Noord Holland en de gemeenten Stichtse Vecht, Wijdemeren en Utrecht.
Openbaar belang
De provincie is vertegenwoordigd in het dagelijks en het algemeen bestuur en draagt bij voor 15% van de deelnemersbijdragen, oftewel € 0,2 mln.
Wijziging belang
Het recreatieschap kiest er vooralsnog voor om geen eigen ontwikkelplan te maken, maar aan te sluiten bij de gewenste ontwikkelingen zoals aangegeven in het gebiedsplan voor de Oostelijke Vechtplassen.
Financieel belang
Onze bijdrage bedroeg in 2017 € 0,168 mln.
Financiële ontwikkeling
Zie onderstaande tabel
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 1,299 mln.
€ 1,278 mln.
Vreemd vermogen
€ 3,917 mln.
€ 4,64 mln.
Resultaat
€ - 0,021 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
Het recreatieschap is betrokken bij het Gebiedsakkoord Oostelijke Vechtplassen. In 2017 heeft het bestuur het gebiedsakkoord ondertekend en financiering voor de benodigde bijdrage geregeld. De uitvoering van het akkoord start in 2018.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Het recreatieschap is bezig om de bestuurlijke effectiviteit te verbeteren. De tekst van de gemeenschappelijke regeling wordt daartoe aangepast. Besluitvorming hierover wordt in 2018 afgerond.
Risico's
De provincie is als deelnemer aanspreekbaar voor eventuele financiële tekorten. De financiële reserves zijn de afgelopen jaren flink geslonken.
Gemeenschappelijke regeling
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD)
Doel
De Regionale Uitvoeringsdienst behartigt de belangen van de deelnemers tezamen en van iedere deelnemer afzonderlijk op het gebied van fysieke leefomgeving, voor zover de bevoegdheid daartoe de deelnemer toekomt en voor zover deze aan de Regionale Uitvoeringsdienst is gemandateerd.
Kerntaken
De RUD voert namens de provincie en gemeenten vergunningverlenende, handhavende en toezichthoudende taken uit op het milieu- en omgevingsdomein. Elke deelnemer bepaalt het voor hem uit te voeren beleid zelf.
Type Verbonden Partij
Gemeenschappelijke regeling
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
GS in Algemeen Bestuur en Dagelijks Bestuur
Deelnemende partijen
De gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Houten, Leusden, Lopik, Nieuwegein, Soest, Utrecht en Woudenberg
Openbaar belang
Het waarborgen en ontwikkelen van een gezonde, veilige en duurzame leefomgeving. De provincie is de grootste opdrachtgever, voor ca 58%.
Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
Ongeveer 59% in 2016
Financiële ontwikkeling
Solvabiliteit (EV/TV) neemt toe van 0,33 in 2015 naar 0,5 in 2016
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 1,909
€ 1,719
Vreemd vermogen
€ 3,854
€ 1,700
Resultaat
€ 0,306
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
Zie website
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Vanaf eind 2016 heeft de RUD een nieuwe directeur. Dit heeft binnen de RUD organisatie geleid tot meer rust.
Risico's
De risico’s richten zich op het leveren van uniforme kwaliteit passend bij de eisen en de mogelijk veranderde regelgeving. Dit kan extra kosten met zich meebrengen. Sturing op de bijdrages en het budget via het DB is noodzakelijk. De lumpsum financiering zou lopen tot en met 2016, maar is met een jaar verlengd. Vanaf 2018 zal afrekening plaatsvinden op basis van outputfinanciering.
Coöperaties en vennootschappen
Coöperaties en vennootschappen
Vitens NV
Vitens NV
Doel
Het publiek op een duurzame wijze voorzien van schoon drinkwater.
Kerntaken
Vitens zorgt ervoor dat er 24/7 betrouwbaar water uit de kraan komt en voor goede service daaromheen. Daarnaast zet Vitens zich in voor de bescherming van de kostbare drinkwaterbronnen.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
Algemene vergaderingen van aandeelhouders
Deelnemende partijen
Provincies en gemeenten in het verzorgingsgebied van Vitens
Openbaar belang
Het belang van de provincie Utrecht bedraagt 4,95%. Jaarlijks wordt dividend uitgekeerd.
In 2016 is het dividend over 2015 vastgesteld en uitgekeerd. Het verwachte dividend over 2018 bedraagt € 5,2 mln. Voor de provincie betekent dit ongeveer € 296.000 en wordt uitbetaald in 2019.Wijziging belang
De provincie heeft een vast aandelenpakket. Het belang is niet gewijzigd.Financieel belang
Het belang is niet gewijzigd in 2016
Financiële ontwikkeling
De solvabiliteit (EV/TV) van 0,28 is in 2016 gelijk aan 2015
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 471,7 mln.
€ 489,1 mln.
Vreemd vermogen
€ 1.242.7 mln .
€ 1.249,2 mln.
Resultaat
€ 82,7 mln .
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
285.869 a € 1,00
286
286
4,95%
Inhoudelijke ontwikkeling
Zie website.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Zie website.
Risico's
n.v.t.
Coöperaties en vennootschappen
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Doel
Het bankieren ten dienste van overheden - waaronder provincies - en met overheden verbonden instellingen en bedrijven op het terrein van volkshuisvesting, openbaar nut, onderwijs en gezondheidszorg.
Kerntaken
De NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank voor de overheid en voor het maatschappelijk belang.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Bestuursdeelname
Algemene vergaderingen van aandeelhouders
Deelnemende partijen
De overige aandeelhouders zijn het Rijk, provincies en gemeenten en een hoogheemraadschap
Openbaar belang
De provincie heeft een belang van 0,16% in de BNG. Het is niet zonder meer mogelijk een marktwaarde voor deze aandelen te bepalen, omdat deze niet vrij verhandelbaar zijn.
(Bron BNG jaarrekening 2015)Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
Het over het boekjaar 2016 voorgestelde dividend (totaal EUR 91 miljoen alle aandeelhouders) is na de Algemene Vergadering van Aandeelhouders in het eerste halfjaar van 2017 uitgekeerd.
Financiële ontwikkeling
BNG Bank heeft het eerste halfjaar van 2017 een nettowinst behaald van EUR 242 miljoen, een stijging van EUR 116 miljoen ten opzichte van het eerste halfjaar 2016. Deze forse stijging is het gevolg van een hoger dan verwacht renteresultaat.
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 4.486 mln.
€ 4.765 mln. (per 30-6-2017)
Vreemd vermogen
€ 149.514 mln.
€ 141.575 mln. (per 30-6-2017)
Resultaat
€ 242 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
87.750
€ 219.000
€ 219.000
0,16%
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
Coöperaties en vennootschappen
Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB)
Nederlandse Waterschapsbank NV (NWB)
Doel
Voor gemeenten, provincies, gezondheidszorg, onderwijs en activiteiten op het gebied van water en milieu, arrangeert de bank korte en langlopende kredieten.
Kerntaken
De Nederlandse Waterschapsbank (NWB) is een financiële dienstverlener voor de overheidssector.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Bestuursdeelname
Algemene vergadering van aandeelhouders
Deelnemende partijen
De aandelen zijn in handen van waterschappen, het Rijk en provincies.
Openbaar belang
De provincie heeft een belang van 0,17% in de NWB. De aandelen van de Nederlandse Waterschapsbank (NWB) kennen geen marktwaarde.
(Bron NWB jaarrekening 2015)Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
In verband met de kapitaalseisen onder Bazel III wordt over 2016 bij de NWB geen dividend uitgekeerd.
Financiële ontwikkeling
De nettowinst over het eerste halfjaar van 2017 is uitgekomen op € 64,3 miljoen tegenover € 54,0 miljoen. De verbetering van het resultaat komt met name door lagere financieringslasten.
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 1.507 mln.
€ 1.572 mln. (per 30-6-2017)
Vreemd vermogen
€ 92.907 mln.
€ 92.981 mln. (per 30-6-2017)
Resultaat
€ 64 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
A:43 á € 115,- en B: 60 á € 460,-
A: € 4.945,- en B: € 27.600,-
A: 100% en B: 25%
0,17%
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
Coöperaties en vennootschappen
NV REMU Houdstermaatschappij
NV REMU Houdstermaatschappij
Doel
De activiteiten van N.V. REMU Houdstermaatschappij beperken zich thans tot die van belangenbehartiger in het kader van een eventueel nog van ENECO te ontvangen vergoeding indien dat bedrijf zelf zou worden verkocht.
Kerntaken
zie Doel
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
Deelnemende partijen
Gemeenten Utrecht en Amersfoort
Openbaar belang
De provincie is voor 47,5% aandeelhouder in de houdstermaatschappij. De vennootschap heeft een eigen vermogen van € 1,5 mln. en wordt in stand gehouden in verband met een eventueel nog te ontvangen vergoeding van ENECO. Deze vergoeding bedraagt 4,66% van de totale waarde bij verkoop voor 31 december 2010 van meer dan 50% van ENECO (privatiseringsvergoeding). Zoals oorspronkelijk overeengekomen, vervalt het recht op deze vergoeding na 31 december 2010, echter vanwege het verzet dat ENECO heeft gepleegd tegen de Wet Onafhankelijk Netbeheerder (zgn. splitsingswetgeving), komt ENECO, naar het standpunt van de voormalige aandeelhouders, geen beroep meer toe op de vervaldatum van de privatiseringsvergoeding.
Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
zie onderdeel Bestuurlijk belang
Financiële ontwikkeling
zie onderdeel Bestuurlijk belang
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 1,4 mln.
€ 1,4 mln. (per 31-12-2016)
Vreemd vermogen
€ 0,004 mln.
€ 0,004 mln. (per 31-12-2016)
Resultaat
€ 0,004 mln. (per 31-12-2016)
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
95
€ 47.500,-
100%
47,5%
Inhoudelijke ontwikkeling
n.v.t.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
n.v.t.
Risico's
n.v.t.
Coöperaties en vennootschappen
Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht NV (OMU)
Ontwikkelingsmaatschappij Utrecht NV (OMU)
Doel
Doel van de N.V. is het investeren in de private delen (lege delen van terreinen, verouderde bedrijfsbebouwingen) ten einde deze met andere participanten (zoals gemeenten en/of private ontwikkelaars) te herontwikkelen en opnieuw in de markt te zetten.
Kerntaken
N.V. OMU is in 2011 opgericht voor het investeren in private kavels op verouderde bedrijventerreinen in de provincie Utrecht. In 2016 is de opdracht verbreed naar de transformatie van leegstaande kantoorpanden.
Type Verbonden Partij
Coöperaties en vennootschappen
Vestigingsplaats
Utrecht
Webadres
Bestuursdeelname
De provincie Utrecht is enig aandeelhouder van de OMU.
Deelnemende partijen
De provincie Utrecht is enig aandeelhouder van de OMU.
Openbaar belang
Het gaat om projecten die zonder ingrijpen van de overheid niet of ernstig vertraagd van de grond zouden komen en die een bijdrage leveren aan verbetering van het vestigingsklimaat op bedrijventerreinen en de leefbaarheid in de binnensteden.
Wijziging belang
N.V.T.
Financieel belang
De provincie is enig aandeelhouder van de NV OMU.
Financiële ontwikkeling
Bij de oprichting van de OMU is uitgegaan van een gedeeltelijke revolvering van de door de OMU in te zetten middelen. Uitgangspunt bij de oprichting van de OMU is dat tussen 2020-2025 de middelen uitgeput zijn.
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 13,33 mln.
€ 13,12 mln
Vreemd vermogen
€ 0,05 mln.
€ 0,11 mln.
Resultaat
- € 0,18 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
150.000 van nominaal € 100,00
15.000.000
15.000.000
100
Inhoudelijke ontwikkeling
De OMU is in 2017 erg actief geweest op de markt voor kantoortransformaties. Door de inzet van financieringsmiddelen via hypothecaire geldleningen zijn verschillende projecten van de grond gekomen.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Geen
Risico's
Als aandeelhouder loopt de provincie geen financiële risico’s ten gevolge van het handelen van de N.V. mits de provincie zich niet bezig houdt met het bestuur van de N.V. Een ander risico is dat de N.V. gebonden is aan de Europese regels voor staatssteun en dat de daarvoor geldende regels moeten worden gevolgd.
Stichtingen en verenigingen
Stichtingen en verenigingen
Inter Provinciaal Overleg (IPO)
Inter Provinciaal Overleg (IPO)
Doel
Het IPO behartigt de belangen van de provincies en biedt een platform voor o.a. het optimaliseren van de condities waaronder provincies werken en provinciale vernieuwingsprocessen stimuleren.
Kerntaken
Het IPO is actief op dezelfde terreinen als de provincies, zoals milieu, landelijk gebied, sociaal beleid, ruimtelijke ordening, wonen, economie en mobiliteit. De belangenbehartiging geeft het IPO vorm door regelmatig te overleggen met onder andere de verschillende overheden en maatschappelijke organisaties. De platformfunctie wordt ingevuld door gelegenheden te creëren om kennis en ervaringen uit te wisselen, gezamenlijke standpunten te bepalen en initiatieven te ontplooien. Daarnaast ondersteunt het IPO de provincies bij het uitvoeren van taken, onder andere via de uitvoeringsorganisatie BIJ12 (natuur, informatiesystemen).
Type Verbonden Partij
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Den Haag
Webadres
Bestuursdeelname
PS in Algemene ledenvergadering
GS in bestuurDeelnemende partijen
De overige provincies
Openbaar belang
Het IPO is een vereniging, waarvan alle Nederlandse provincies lid zijn. Deze zijn vertegenwoordigd in het verenigingsbestuur en de algemene vergadering. Het bestuur bestaat uit dertien leden, uit elke provincie één gedeputeerde. Elk heeft een eigen portefeuille waarvan hij of zij ook woordvoerder is. Een commissaris van de Koning is voorzitter. De algemene vergadering bestaat uit 24 Statenleden; uit elke provincie twee.
Daarnaast heeft het bestuur vier adviseurs: drie Commissarissen van de Koning en één provinciesecretaris respectievelijk voorgedragen door de Kring van Commissarissen en de Kring van Provinciesecretarissen.
De kosten van de vereniging worden door de provincies gedragen volgens een maatstaf, waarbij de ene helft van de kosten gelijkmatig over de provincies wordt verdeeld, en de andere helft over de provincies wordt verdeeld naar rato van de som van de totale uitkeringen uit het provinciefonds en de belastingcapaciteit.Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
De solvabiliteit (EV/TV) 0,26 is nagenoeg gelijk aan 2015 0,28
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 4,782 mln.
€ 4,306 mln.
Vreemd vermogen
€ 12,421 mln.
€ 12,379 mln.
Resultaat
€ 0,608 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
Zie website
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Zie website
Risico's
n.v.t.
Stichtingen en verenigingen
Huis der Nederlandse Provincies (HNP)
Huis der Nederlandse Provincies (HNP)
Doel
De algemene doelstelling van de Vereniging Huis van de Nederlandse Provincies (HNP) is het verkrijgen van een effectieve positionering en vertegenwoordiging van de provincies in Brussel.
Kerntaken
Het HNP behartigt de provinciale belangen op het Brusselse speelveld en is daarmee de lobbyorganisatie van de provincies. Het HNP richt zich op de kennis- en netwerkanalyse van een beperkt aantal dossiers. Het HNP treedt proactief op als verbindende schakel tussen Brussel en de achterban (provincies en IPO) en coördineert de strategie en het netwerk voor de Europese lobbydossiers. Het HNP draagt bij aan de gehele Europese beleidscyclus door vanuit de provinciale belangenbehartiging te ‘brengen’ en te ‘halen’. ‘Brengen’ door het delen van kennis, bijdragen aan de ontwikkeling en uitvoering van Europees beleid dat de provincies raakt en aangaat, en het tonen van goede provinciale voorbeelden die passen binnen de Europese doelstellingen. ‘Halen” is het gebruiken van Europese programma’s en structuurfondsen en het samenwerken in Europese netwerken.
Type Verbonden Partij
Stichtingen en verenigingen
Vestigingsplaats
Brussel
Webadres
Bestuursdeelname
GS in bestuur
Deelnemende partijen
De overige provincies en het IPO
Openbaar belang
Vertegenwoordigers van de twaalf provincies en het IPO werken in opdracht van het HNP-bestuur vanuit het Huis als liaison tussen de provincies en Europese instellingen en netwerken. De EU-lobbyprioriteiten van het IPO gelden hierbij als basis, naast landsdelige en provinciale agenda’s. Namens de provincie Utrecht is gedeputeerde Pennarts-Pouw lid van het Bestuur van het HNP.
De provincie Utrecht is lid van het HNP en betaalt daarvoor een bijdrage voor huisvestings- en apparaatskosten. Het HNP is een vereniging volgens Belgisch recht (Internationale non-profit organisatie).Wijziging belang
n.v.t.
Financieel belang
n.v.t.
Financiële ontwikkeling
De solvabiliteit (EV/TV) van 0,78 is sterk verbeterd tov 2015 0,54
1 januari 2017
31 december 2017
Eigen vermogen
€ 0,171 mln.
€ 0,153 mln.
Vreemd vermogen
€ 0,147 mln.
€ 0,044 mln.
Resultaat
€ 0,013 mln.
Aandelen
Nominaal
Volgestort
Belang in %
Deelneming
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Inhoudelijke ontwikkeling
Zie website.
Bestuurlijke en organisatorische ontwikkeling
Zie website.
Risico's
Financiële risico is gezien de goede financiële situatie minimaal.