2. Landelijk gebied

Economisch vitale en duurzame landbouw

In 2017 is gestart met het opstellen van een provinciale landbouwvisie. Hiervoor is een interactief proces uitgerold, waarbij met de verschillende stakeholders, via dialoogtafels, de verschillende thema's zijn verkend en uitgewerkt. Het resultaat was een concept-hoofdlijnennotitie met een visie en transitievoorstellen naar een duurzame, circulaire landbouw. Dit interactieve proces wordt in het eerste halfjaar van 2018 voortgezet om medio 2018 tot een voldragen landbouwvisie te komen.
Het Actieplan Duurzame Landbouw met Natuur in Utrecht, dat eind 2017 door LTO, NMU en andere groene partijen aan de provincie is overhandigd, wordt betrokken bij het opstellen van de landbouwvisie.

Het POP3 programma is gericht op het stimuleren van een economisch vitale en duurzame landbouw. In overleg met de gebiedscommissie Utrecht West en de gebiedsraad O-gen zijn in 2017 voor landbouw-water zes maatregelen opengesteld voor POP3 subsidie. Het betrof openstellingen voor Jonge Landbouwers, fysieke investeringen voor innovaties, kavelruil, samenwerking voor innovatie, kennisoverdracht voor kringlooplandbouw en niet productieve maatregelen voor water (KRW-maatregelen). Voorbeelden van projecten zijn studieclubs voor kringlooplandbouw, mest scheiden, samenwerken aan nutriëntenkringloop, kavelruilprojecten, zonnepanelen, de aanleg van vispassages en natuurvriendelijke oevers. Daarnaast zijn door de LEADER groepen projecten voor subsidiëring ingediend.
Het subsidieplafond in 2017 voor alle openstellingen samen was € 12 mln. Er is voor € 11,1 mln. aan projecten ingediend door 68 aanvragers. Een deel van de projecten valt echter bij de beoordeling af. In 2017 is voor € 8,9 mln aan POP3 geld door de provincie Utrecht beschikt (inclusief de benodigde cofinanciering). De cofinanciering van de Europese middelen is afkomstig van provincie (AVP programma), de waterschappen en voor LEADER ook van gemeenten. Naast bovenstaande middelen zijn er ook vanuit POP3 middelen ingezet voor agrarisch natuurbeheer.

Vanuit LaMi is het traject Energie Neutrale Melkveehouderij succesvol voortgezet. Daarnaast zijn er studiegroepen over dieselbesparing opgezet, is er voorlichting gegeven over energiebesparing en zijn er bijeenkomsten over zonnepanelen georganiseerd. "De Aanjager" is wederom tweemaal verschenen.

De provincie heeft in 2017 onderzoek laten doen naar de problematiek van vrijkomende agrarische bebouwing (VAB) in de provincie. Op basis van dit onderzoek hebben de beide gebiedscommissies suggesties gedaan over de verdere aanpak van deze problematiek. In Oost Utrecht is als pilot een VAB-loket ingericht om sloop- en hervestigingslocaties bij elkaar te brengen.

In 2017 is een drietal kavelruilen succesvol afgerond en is het project Boerderij in de Kijker uitgebreid naar de groepen 7 en 8 van het basisonderwijs.