Jaarverslag 2017

7. Bestuur en middelen

Versterken van regionale uitvoeringskracht over bestuurlijke grenzen heen

Doordat 2017 een verkiezingsjaar was, heeft bij het rijk de verdere uitwerking van de ingezette aanpak van regionale opgaven in triple en quadruple helix-verband (Rapport “Maak verschil) stil gelegen. Het IPO heeft, samen met de koepelorganisaties Vereniging van Nederlandse Gemeenten en Unie van Waterschappen, een aanbod gedaan aan het nieuwe kabinet. Dit betreft de gezamenlijke inzet op de belangrijkste maatschappelijke opgaven zoals energietransitie, klimaatadaptatie en circulaire economie. Dit wordt verder uitgewerkt in een Interbestuurlijk Programma waarmee eind 2017 is begonnen.
Vanuit de inhoudelijke opgaven is door de provinciale organisatie in 2017 verder gewerkt aan verdieping en versterking van de samenwerking met bestaande regionale samenwerkingsverbanden, zoals de Utrecht10, Food Valley en regio Amersfoort. Het gaat dan bijvoorbeeld om opgaven rondom economie, Healthy Urban Living (HUL) en energietransitie. Ook zijn er verkenningen gestart naar regionale samenwerking in Alblasserwaard-Vijfheerenlanden en in de Lopikerwaard.