Jaarverslag 2017

Uithoflijn

Prioriteiten en lopende zaken

Gefaseerde start Uithoflijn in 2019
De Uithoflijn zal direct bij ingebruikname een van de drukst bereden tramlijnen in Nederland zijn. Dit stelt hoge eisen aan het proefbedrijf en goede voorbereiding op exploitatie. Naar verwachting is het mogelijk om de Uithoflijn in de tweede helft van 2019 gefaseerd in gebruik te nemen:

  • We starten met het in gebruik nemen van het grootste deel van het tracé vanaf halte Vaartsche Rijn tot en met P+R De Uithof. Zo kunnen we het beschikbare deel van de tramlijn, de tramstellen en het personeel vast benutten om reizigers te vervoeren, ervaring op te doen en eventuele kinderziektes op te lossen.
  • In december 2019 start de volledige exploitatie van de Uithoflijn. Dan vervalt buslijn 12 en rijdt de tram op werkdagen met de dienstregeling van 16 keer per uur in beide richtingen.

Waarom een nieuwe planning?
Afgelopen periode is een aantal risico’s opgetreden, waardoor er meer tijd nodig is om de traminfrastructuur te bouwen. De belangrijkste tegenslagen met gevolgen voor de planning zijn:

  • De levering en certificering van veiligheidssystemen en de overweginstallatie bij de Koningsweg hebben vertraging op gelopen. De apparatuur moet niet alleen worden aangesloten, maar dient ook toegelaten en getest te worden, voor deze mag worden gebruikt.
  • In het stationsgebied zijn we in afwachting van het beschikbaar komen van het werkterrein waar het laatste deel van het tracé moet komen te liggen. Op korte termijn worden de loopstromen over het Stationsplein - tussen Utrecht Centraal en Hoog Catharijne - verlegd. Dan kan de aannemer ook hier aan het werk.
  • Begin 2018 wordt gestart met de aanleg van een onderheide spoorplaat onder Utrecht Centraal om een stabiel spoor aan te kunnen leggen. De aanleg hiervan was niet voorzien en kost veel tijd.

Het doorrijdbaar maken van het tracé door het stationsgebied (eerst alleen spoor, later ook bovenleidingen) is één van de meest kritieke mijlpalen om de Uithoflijn daadwerkelijk in gebruik te kunnen nemen. Via het spoor moeten de tramstellen worden aangevoerd vanuit de remise in Nieuwegein en hier regelmatig weer naar terugkeren voor onderhoud. Dat is al van belang gedurende het einde van de test- en de gehele proeffase.
Belangrijk om te constateren is dat het werk in 2017 niet stil heeft gelegen. Integendeel, er is in de afgelopen maanden grote voortgang geboekt. Over het grootste deel van het tracé is het spoor aangebracht en voorzien van bovenleidingen. Op dit deel zijn ook de langs het spoor gebouwde onderstations aangesloten. De eerste tramstellen hebben inmiddels een aantal testritten gereden tussen de haltes P+R De Uithof en Vaartsche Rijn. Daarmee is een belangrijke mijlpaal bereikt voor het project.

Wij zullen strak sturen op het binnen de nieuwe planning opleveren van de Uithoflijn en aandacht blijven besteden aan de samenwerking en afstemming tussen opdrachtgevers, projectorganisatie en uitvoeringsorganisatie, om tot een veilige, goede en gewaardeerde ingebruikname te komen.

De leverancier van het trammaterieel heeft in 2017 de eerste 9 nieuwe voertuigen voor de Uithoflijn geleverd.