Jaarverslag 2017

5. Bereikbaarheid

Verschillenanalyse

Verschillenanalyse

Begroting 2017 na wijziging

Rekening
2017

Saldo

Lasten

Concessiebeheer Bus en Tram U-OV en Streek
De lagere lasten van € 5,9 mln worden voornamelijk veroorzaakt door de administratieve vrijval van middelen door de afrekening van de concessie over 2016 en de afrekening van de subsidieregeling Beter Benutten 2013-2015.

72.210

66.279

5.931

Regiotaxi U-OV en Streek
De lagere lasten van € 2,2 mln. worden voornamelijk veroorzaakt doordat de verwachte kostenstijging aan de vervoerders lager was dan verwacht. Staat tegenover een lagere bijdrage van de gemeenten.

17.880

15.670

2.210

Regiotram
De hogere lasten worden per saldo veroorzaakt door diverse afwijkingen in reguliere onderhoud en beheer van het tramsysteem.

23.593

23.851

-258

Subsidies Wegen en Verkeer en Infrastructurele maatregelen OV
De overschrijding wordt veroorzaakt door de aangepaste werkwijze waardoor nu een lopende verplichting grotendeels drukt op 2017. Dit wordt gecompenseerd doordat een aantal projecten uit het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (RUVV) van voormalig BRU voor Wegen en Verkeer en maatregelen OV worden door langere planningsvoorbereiding van de subsidieaanvragen en besluitvorming, doorgeschoven naar 2018.

26.500

10.491

16.009

Afwikkelingsverschillen voorgaande jaren
Voordeel ontstaan door financiële afwikkeling van diverse subsidie beschikkingen welke in 2016 als last waren genomen.

-

-545

545

Projecten Brede Doeluitkering (BDU)
Het saldo wordt veroorzaakt doordat voorafgaand aan de afronding van de subsidie de lasten al zijn genomen in 2017. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden. De lasten worden door de bestemmingsreserve gedekt.

30.227

27.352

2.875

Beheer en onderhoud Wegen en Vaarwegen
Het saldo voorziening variabel onderhoud € 10.8 mln. is conform besluit in de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen Wegen 2016 gestort in de bestemmingsreserve Beheer en Onderhoud kapitaalgoederen. Ten onrechte is geen raming voor variabel onderhoud in de begroting opgenomen. De werkelijke lasten voor variabel onderhoud ad € 9,4 mln. (onderdeel van de € 19 mln.) worden gedekt uit de genoemde bestemmingsreserve.

10.062

19.146

-9.084

Projecten VERDER
Het saldo wordt veroorzaakt doordat voorafgaand aan de afronding van de subsidie de lasten al zijn genomen in 2017. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden. De lasten worden door de bestemmingsreserve gedekt.

13.000

6.479

6.521

Mobiliteitsmanagement RVM
De lagere lasten zijn het gevolg van het doorschuiven van begrote activiteiten naar 2018.

2.434

1.606

828

Diverse uitvoeringsprojecten Grote Wegenwerken
Het saldo wordt veroorzaakt doordat voorafgaand aan de afronding van project Station Driebergen-Zeist, de bijdrage van Provincie Utrecht als lasten zijn genomen in 2017. Daarnaast zijn de lasten van diverse investeringsprojecten als gevolg van de herziene BBV (1 januari 2017) op de balans geactiveerd. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden.

38.845

29.368

9.477

Activeren van investeringen minus bijdragen van derden: zie voor nadere toelichting de post foutherstel bij de grondslagen.

-8.789

8.789

Afrekening OV-subsidies 2017

1.842

-1.842

Subsidie opleidingskosten Trams Uithoflijn

1.648

-1.648

Vrijval diverse verplichtingen (te hoog opgenomen): door voortschrijdend inzicht kunnen deze verplichtingen vrijvallen.

-3.137

3.137

Vrijval verplichting OV subsidies

-367

367

Correctie Bestemmingsreserve Driebergen Zeist naar overlopende passiva

13.194

-13.194

Subsidies wijziging administratieve verwerking: zie voor een nadere toelichting de post foutherstel bij de grondslagen

131.060

-131.060

Te lage verantwoording overlopende passiva

-462

462

Overige correcties

-1.116

1.116

Overige verschillen

9.879

9.510

369

Totaal lasten

244.630

343.080

-98.450

Baten

BDU 2017 OV
De taken van OV worden jaarlijks gefinancierd vanuit de Brede Doeluitkering (BDU) onderdeel van het Provinciefonds. De lagere baten van € 0,9 mln. betreft voornamelijk een lagere inzet van de BDU voor het concessiebeheer streek.

154.913

154.057

856

Beleid OV Algemeen
Hogere baten van € 2,3 mln. door een afrekening van Beter Benutten regeling 2014-2016.

-

2.341

-2.341

Regiotaxi U-OV en Streek
De lagere baten van € 1,5 mln. worden voornamelijk door de lagere toerekening van kosten aan de gemeenten dan verwacht. Staat tegenover lagere uitgaven van € 2,2 mln.

9.600

8.094

1.506

Inkomsten Regiotram
De hogere baten worden voornamelijk veroorzaakt door een eenmalige verzekeringsuitkering wegens schade aan trams en huuropbrengsten.

5.858

6.529

-671

Beheer en onderhoud Wegen en Vaarwegen
Hogere baten als gevolg van hogere verrekeningen van variabel onderhoud met projecten dan is begroot.

1.021

3.401

-2.380

Diverse uitvoeringsprojecten Grote Wegenwerken
De hogere baten worden voornamelijk veroorzaakt doordat de verrekening van de nog te ontvangen bijdrage bij de projecten BRAVO 3 en BRAVO 6 in 2017 zijn verantwoord. In begroting was hier geen rekening mee gehouden.

8.477

13.783

-5.306

Projecten Brede Doeluitkering (BDU)
De hogere baten worden met name veroorzaakt door de vooruit ontvangen baten voor afrekening restbudget Randstadspoor welke niet in de begroting was voorzien.

5.670

10.564

-4.894

Mobiliteitsmanagement RVM
Minder baten verrekend met programma VERDER als gevolg van lagere uitgaven binnen het programma RVM.

2.434

1.603

831

Afwikkelingsverschillen voorgaande jaren
Voordeel ontstaan door afwikkeling subsidiebeschikkingen 2016.

-

-

Subsidies wijziging administratieve verwerking: voor een nadere toelichting op deze post wordt verwezen naar de grondslagen

20.877

-20.877

Overige correcties

-3.984

3.984

1.149

318

831

Overige verschillen

67

57

10

Totaal baten

189.189

217.640

-28.451

Totaal

55.441

125.440

-69.999