Verschillenanalyse | Begroting 2017 na wijziging | Rekening 2017 | Saldo |
Lasten | | | | | |
Concessiebeheer Bus en Tram U-OV en Streek De lagere lasten van € 5,9 mln worden voornamelijk veroorzaakt door de administratieve vrijval van middelen door de afrekening van de concessie over 2016 en de afrekening van de subsidieregeling Beter Benutten 2013-2015. | 72.210 | 66.279 | 5.931 |
Regiotaxi U-OV en Streek De lagere lasten van € 2,2 mln. worden voornamelijk veroorzaakt doordat de verwachte kostenstijging aan de vervoerders lager was dan verwacht. Staat tegenover een lagere bijdrage van de gemeenten. | 17.880 | 15.670 | 2.210 |
Regiotram De hogere lasten worden per saldo veroorzaakt door diverse afwijkingen in reguliere onderhoud en beheer van het tramsysteem. | 23.593 | 23.851 | -258 |
Subsidies Wegen en Verkeer en Infrastructurele maatregelen OV De overschrijding wordt veroorzaakt door de aangepaste werkwijze waardoor nu een lopende verplichting grotendeels drukt op 2017. Dit wordt gecompenseerd doordat een aantal projecten uit het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (RUVV) van voormalig BRU voor Wegen en Verkeer en maatregelen OV worden door langere planningsvoorbereiding van de subsidieaanvragen en besluitvorming, doorgeschoven naar 2018. | 26.500 | 10.491 | 16.009 |
Afwikkelingsverschillen voorgaande jaren Voordeel ontstaan door financiële afwikkeling van diverse subsidie beschikkingen welke in 2016 als last waren genomen. | - | -545 | 545 |
Projecten Brede Doeluitkering (BDU) Het saldo wordt veroorzaakt doordat voorafgaand aan de afronding van de subsidie de lasten al zijn genomen in 2017. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden. De lasten worden door de bestemmingsreserve gedekt. | 30.227 | 27.352 | 2.875 |
Beheer en onderhoud Wegen en Vaarwegen Het saldo voorziening variabel onderhoud € 10.8 mln. is conform besluit in de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen Wegen 2016 gestort in de bestemmingsreserve Beheer en Onderhoud kapitaalgoederen. Ten onrechte is geen raming voor variabel onderhoud in de begroting opgenomen. De werkelijke lasten voor variabel onderhoud ad € 9,4 mln. (onderdeel van de € 19 mln.) worden gedekt uit de genoemde bestemmingsreserve. | 10.062 | 19.146 | -9.084 |
Projecten VERDER Het saldo wordt veroorzaakt doordat voorafgaand aan de afronding van de subsidie de lasten al zijn genomen in 2017. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden. De lasten worden door de bestemmingsreserve gedekt. | 13.000 | 6.479 | 6.521 |
Mobiliteitsmanagement RVM De lagere lasten zijn het gevolg van het doorschuiven van begrote activiteiten naar 2018. | 2.434 | 1.606 | 828 |
Diverse uitvoeringsprojecten Grote Wegenwerken Het saldo wordt veroorzaakt doordat voorafgaand aan de afronding van project Station Driebergen-Zeist, de bijdrage van Provincie Utrecht als lasten zijn genomen in 2017. Daarnaast zijn de lasten van diverse investeringsprojecten als gevolg van de herziene BBV (1 januari 2017) op de balans geactiveerd. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden.
| 38.845 | 29.368 | 9.477 |
Activeren van investeringen minus bijdragen van derden: zie voor nadere toelichting de post foutherstel bij de grondslagen. | | | | -8.789 | 8.789 |
Afrekening OV-subsidies 2017 | | | | 1.842 | -1.842 |
Subsidie opleidingskosten Trams Uithoflijn | | | | 1.648 | -1.648 |
Vrijval diverse verplichtingen (te hoog opgenomen): door voortschrijdend inzicht kunnen deze verplichtingen vrijvallen. | | | | -3.137 | 3.137 |
Vrijval verplichting OV subsidies | | | | -367 | 367 |
Correctie Bestemmingsreserve Driebergen Zeist naar overlopende passiva | | | | 13.194 | -13.194 |
Subsidies wijziging administratieve verwerking: zie voor een nadere toelichting de post foutherstel bij de grondslagen | | | | 131.060 | -131.060 |
Te lage verantwoording overlopende passiva | | | | -462 | 462 |
Overige correcties | | | | -1.116 | 1.116 |
Overige verschillen | 9.879 | 9.510 | 369 |
Totaal lasten | | | 244.630 | 343.080 | -98.450 |
Baten | | | | | |
BDU 2017 OV De taken van OV worden jaarlijks gefinancierd vanuit de Brede Doeluitkering (BDU) onderdeel van het Provinciefonds. De lagere baten van € 0,9 mln. betreft voornamelijk een lagere inzet van de BDU voor het concessiebeheer streek. | 154.913 | 154.057 | 856 |
Beleid OV Algemeen Hogere baten van € 2,3 mln. door een afrekening van Beter Benutten regeling 2014-2016. | - | 2.341 | -2.341 |
Regiotaxi U-OV en Streek De lagere baten van € 1,5 mln. worden voornamelijk door de lagere toerekening van kosten aan de gemeenten dan verwacht. Staat tegenover lagere uitgaven van € 2,2 mln. | 9.600 | 8.094 | 1.506 |
Inkomsten Regiotram De hogere baten worden voornamelijk veroorzaakt door een eenmalige verzekeringsuitkering wegens schade aan trams en huuropbrengsten. | 5.858 | 6.529 | -671 |
Beheer en onderhoud Wegen en Vaarwegen Hogere baten als gevolg van hogere verrekeningen van variabel onderhoud met projecten dan is begroot. | 1.021 | 3.401 | -2.380 |
Diverse uitvoeringsprojecten Grote Wegenwerken De hogere baten worden voornamelijk veroorzaakt doordat de verrekening van de nog te ontvangen bijdrage bij de projecten BRAVO 3 en BRAVO 6 in 2017 zijn verantwoord. In begroting was hier geen rekening mee gehouden. | 8.477 | 13.783 | -5.306 |
Projecten Brede Doeluitkering (BDU) De hogere baten worden met name veroorzaakt door de vooruit ontvangen baten voor afrekening restbudget Randstadspoor welke niet in de begroting was voorzien. | 5.670 | 10.564 | -4.894 |
Mobiliteitsmanagement RVM Minder baten verrekend met programma VERDER als gevolg van lagere uitgaven binnen het programma RVM. | 2.434 | 1.603 | 831 |
Afwikkelingsverschillen voorgaande jaren Voordeel ontstaan door afwikkeling subsidiebeschikkingen 2016. | | - | - |
Subsidies wijziging administratieve verwerking: voor een nadere toelichting op deze post wordt verwezen naar de grondslagen | | | | 20.877 | -20.877 |
Overige correcties | | | | -3.984 | 3.984 |
| | | 1.149 | 318 | 831 |
Overige verschillen | 67 | 57 | 10 |
Totaal baten | | | 189.189 | 217.640 | -28.451 |
Totaal | | | 55.441 | 125.440 | -69.999 |