Geluid
Om de gezondheidseffecten van geluidsoverlast zo veel mogelijk te beperken werken we langs verschillende sporen. Het belangrijkste spoor is het reduceren van geluidsoverlast door het aanbrengen van geluidsreducerend asfalt op provinciale wegen. 7875 m2 geluidreducerend asfalt is in 2017 aangelegd waarvan direct 218 woningen hebben geprofiteerd. Omdat geluidsreducerend asfalt niet alle geluidhinder kan wegnemen, hebben 34 woningen met een geluidbelasting van 69 dB of meer gevelmaatregelen aangeboden gekregen.
In 2017 is de geluidbelastingkaart voor provinciale wegen vastgesteld. Hieruit blijkt dat het aantal woningen met een geluidbelasting van meer dan 61dB licht stagneert. In 2018 zal op basis van deze geluidkaart het actieplan omgevingslawaai worden vastgesteld.
We zijn in 2017 gestart met de sanering van een aantal ‘oude gevallen’, woningen die al op de nominatie staan om gesaneerd te worden en waarvoor het Rijk middelen beschikbaar stelt. 2017 is besteed aan opstellen van het saneringsprogramma, in 2018 zal de uitvoering volgen.
Stilte wordt steeds schaarser in Nederland, ook in Utrecht. De geluidsniveaus zullen de komende jaren verder toenemen door bevolkingsgroei, toenemende automobiliteit en groei van de luchtvaart. Mensen hebben echter behoefte aan rust en stilte, het draagt bij aan een gezonde leefomgeving en de beleving van natuur en landschap. Daarom hebben wij in 2017 bijgedragen aan een rondreizende expositie over stiltegebieden in het Groene Hart, die ook op het provinciehuis te zien was. Daarnaast is rond de Dag van de Stilte de eerste van een serie wandelroutes in stille gebieden onder de aandacht gebracht. In 2017 zijn 6 ontheffingen verleend voor activiteiten in stiltegebieden.
Luchtvaart
Het aantal ontheffingen dat is verleend voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik (TUG) van terreinen voor de start en landing van helikopters is vorig jaar toegenomen. Er zijn 19 generieke ontheffingen verleend. Een generieke TUG-ontheffing stelt helikopterbedrijven in staat op elk geschikt terrein in de provincie op 12 dagen per jaar tweemaal te landen en weer op te stijgen. Daarnaast zijn er 26 ontheffingen voor locatiegebonden luchtvaartactiviteiten verleend.
Mede omdat we een toenemend aantal klachten zien, is gestart met een evaluatie van de beleidsregels. In 2018 zullen deze regels aangepast worden om te komen tot meer maatwerk bij het verlenen van ontheffingen.
Duurzame gebiedsontwikkeling
Via het ondersteuningstraject duurzame gebiedsontwikkeling zijn aan gemeenten diverse instrumenten aangeboden gericht op het structureel meewegen van gezondheid, milieukwaliteit en duurzaamheid bij ruimtelijke ontwikkelingen. Door de inzet van deze instrumenten worden kansen en belemmeringen vroegtijdig in beeld gebracht en een optimale afweging van belangen gestimuleerd. Deze aanpak bepaalt in belangrijke mate de kwaliteit van onze woon- en leefomgeving en de gezondheid van de bewoners en gebruikers.
Vanwege de actualiteit van de Omgevingswet is er veel tijd gestoken in het geven van voorlichting aan gemeenten en andere partijen over de meerwaarde van deze instrumenten bij het opstellen van Omgevingsvisies en Omgevingsplannen. Daarnaast is het instrument milieukwaliteitsprofielen in combinatie met de Tygron 3D planningstool gebruikt om partijen, waaronder de ad-hoc Statencommissie Omgevingswet, in de vorm van het spelen van een 'serious gebiedsgame' ervaring op te laten doen met het werken in de geest van de Omgevingswet.
Externe Veiligheid op stoom
We voeren de regie over het realiseren van een adequate uitvoering van externe veiligheidsregelgeving en - beleid op basis van het Provinciaal Uitvoeringsprogramma Externe Veiligheid 2015-2018 (PUEV). We voeren dit programma samen uit met gemeenten, omgevingsdienst(en) en de Veiligheidsregio. Er is voldoende goed gekwalificeerde menskracht beschikbaar om regelgeving en beleid uit te voeren. Regelgeving op het gebied van externe veiligheid wordt standaard toegepast bij vergunningverlening, de handhaving van vergunningen en in ruimtelijke plannen. In 96% van de (ontwerp)ruimtelijke plannen die aan de provincie werden voorgelegd in 2017, was externe veiligheid goed verwerkt. Er is een provincie-dekkende gemeentelijke routering voor gevaarlijke stoffen. Voor de uitvoering van de BRZO-taken bestaat een apart landelijk programma waarin zes BRZO-RUD’s samenwerken (zie bij Vergunningverlening, toezicht en handhaving).
Overschrijding risicoplafonds spoor
In 2016 werd geconstateerd dat er in 2015 meer gevaarlijke stoffen op het spoor werden vervoerd dan is toegestaan. Naar aanleiding hiervan is de Stuurgroep Basisnet weer actief geworden. De provincie Utrecht vertegenwoordigt met Noord-Brabant de provincies in deze stuurgroep. De Staatssecretaris heeft maatregelen aangekondigd en voorbereid die deels al zijn gerealiseerd zoals het herrouteren van 1450 lpg wagons. Een Routeringsbesluit is in 2017 voorbereid. Het doel van het Routeringsbesluit is waar mogelijk het vervoer van gevaarlijke stoffen te verschuiven naar de Betuweroute om op die manier de overschrijdingen van de risicoplafonds aan te pakken. Een besluit hierover wordt begin 2018 genomen. De Staatssecretaris verwacht dat met de bovenstaande maatregelen het vervoer weer past binnen de risicoruimte die in het Basisnet is vastgesteld.