Aanpakken leegstand detailhandel
Als gevolg van de aantrekkende economie daalt de leegstand van winkelruimte in de grotere binnensteden, maar in de middelgrote centra houdt de leegstand aan. Het tegengaan van leegstand in winkelruimte blijft daarmee actueel. Begin 2017 is het Randstad Koopstromenonderzoek 2016 opgeleverd, wat veel relevante en gedetailleerde informatie bevat over o.a. de bestedingen in winkelgebieden en de herkomst van consumenten (zie website www.kso2016.nl). Vervolgens is een retailvisie opgesteld die aan Provinciale Staten is gestuurd ter besluitvorming op 5 februari 2018. Dit is later dan aanvankelijk voorzien, omdat in de voorbereiding van de retailvisie aanvullend bestuurlijk overleg is gevoerd met gemeenten, in lijn met de motie “Helder proces en gedeelde aanpak met de regio’s” (PS2016RGW13 motie-94).
De Retailvisie is voorbereid in overleg met gemeenten en een bestuurlijke kopgroep, waarin ook marktpartijen vertegenwoordigd zijn. Met de visie wordt een beeld geschetst van de ontwikkelingen in de detailhandel en de (verwachte) effecten op de Utrechtse detailhandelsstructuur. Daarnaast geeft de visie aan wat de belangrijkste beleidsinstrumenten zijn die de Provincie Utrecht kan en wil inzetten. De primaire verantwoordelijkheid voor de aanpak van de knelpunten in de detailhandel ligt bij de betrokken ondernemers, vastgoedeigenaren en de betreffende gemeente. De Provincie wil deze opgave vooral agenderen en gemeenten en marktpartijen (vastgoedeigenaren en vertegenwoordigers van de detailhandel) ondersteunen bij het komen tot goede samenwerking(en) en oplossingen. Vanuit het programma Binnenstedelijke Ontwikkeling (zie programma 1) is de provincie gestart met enkele pilots waarin zij participeert in de opgave rond centra die onder druk staan. De inzet is deze te ontwikkelen van winkelgebied tot vitale centrumgebieden. De Provinciale ruimtelijke regels die eind 2016 zijn vastgelegd in de Provinciale Ruimtelijke Verordening zetten een rem op nieuwe detailhandelsontwikkelingen buiten bestaande winkelgebieden. Dit is in lijn met de Retailvisie.