Doorstroming en bereikbaarheid
Mobiliteitsprogramma
In 2017 zijn diverse projecten afgerond om de doorstroming en bereikbaarheid te verbeteren. Het gaat onder andere om de volgende (deel)projecten:
- Bij Bravo 3, zuidelijke randweg Woerden zijn 3 rotondes aangelegd en is de langste composiet fietsbrug van Nederland over de Wulverhorstbaan aangelegd.
- Op de N226 bij Leusden zijn de Traverse Leusden inclusief Heiligerbergerbeekbrug en rotonde de Mof aangelegd.
- Bij de N228 Montfoort is het onderhoud met een quickscan trajectaanpak uitgevoerd. Hierbij is een wegvak voorzien van geluidsreducerend asfalt bestaande uit asfalt met rubbertoevoegingen.
- Op de N204 is de rotonde Blokland aangelegd met daarop een verbeelding van het kenmerkend landschap (eendenkooi)
- Het Stationsgebied Driebergen Zeist is volop in uitvoering onder projectleiding van ProRail. De parkeergarage voor 600 parkeerplaatsen is in het najaar door de NS in gebruik genomen en is mogelijk gemaakt door een subsidie van de provincie Utrecht. De P&R is een architectonisch hoogstandje en is de eerste energie neutrale parkeergarage van Nederland.
- Bij het project N237 Fietstunnel Vollenhove is in de zomer de fietstunnel verfraait met een kunstwerk, ontworpen door leerlingen van de Stichtse Vrije School in Zeist. De kunst verbeeld de Wegh der Weegen, ontworpen in 1647 door Jacob van Campen.
Werkzaamheden zuidelijke rotonde Waarder
Programma VERDER
Onderstaande maatregelen zijn in 2017 uitgevoerd en/of voorbereid:
- Voorbereiding fietstunnels N237 de Bilt en de Dreef Zeist
- Voorbereiding fietstunnel Hertekop N226
- Realisatie P+R Station Driebergen-Zeist
- Realisatie HOV tunnels 5 meiplein en Anne Frankplein te Utrecht: realisatie door de gemeente Utrecht met bijdrage van 19 mln. vanuit de provincie.
- Voorbereiding en realisatie infrastructurele maatregelen doorstroming OV Soest
Programma Regionaal VerkeersManagement
Afgelopen jaar hebben we met de 10 bij RVM aangesloten wegbeheerders de samenwerking versterkt. De laatste projecten voor realisatie van technische systemen voor verkeersmanagement zijn opgeleverd en overgedragen aan de beheerorganisatie.
Programma Beter Benutten Vervolg
In het programma Beter Benutten zijn per peildatum Q2-2017 ongeveer 7.000 spitsmijdingen gemeten. Dat is 70% van de doelstelling van het programma. Op basis van deze tussentijdse evaluatie was de prognose dat het doel van 10.000 spitsmijdingen in Q1-2018 gehaald zal worden. Uiteindelijk bleek het resultaat in 2018 9900 spitsmijdingen te zijn.
Totaal aantal voertuigverliesuren op regionale wegennet*
Naam indicator | Omschrijving | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | |
Doorstroming | Aantal voertuigverliesuren* | 817 | 903 | 901 | 1.085 |
* De doelstelling is een dalende trend. Daarom is er geen absolute streefwaarde. De waarden zijn duizendtallen. Door de wijziging van methode is niet alleen jaar 2016 veranderd, ook met terugwerkende kracht zijn voorgaande jaren opnieuw berekend/bepaald. De groei in 2016 is een gevolg van de aantrekkende economie en daarmee de groei van het verkeer.