Verharding
Het beheer en onderhoud van de verharding van de provinciale wegen vindt met name plaats op basis van metingen van de kwaliteit van die verharding. Het ambitieniveau is door PS vastgesteld op 95% voldoende kwaliteit (kwaliteitsniveau B t/m A+), bepaald volgens de CROW systematiek. Dit ambitieniveau is in 2017 nagenoeg bereikt.
Het niveau lag begin 2017 op 93%, gebaseerd op schademetingen t/m voorjaar 2017. Dit was in 2016 92%, gebaseerd op schademetingen t/m voorjaar 2016. Er is dus groei in 2017 in de kwaliteit gerealiseerd. Er vindt een snellere degeneratie van de dunne geluid reducerende deklagen t.o.v. conventionele deklagen plaats. Bij het beheer en onderhoud vanaf 2018 wordt met deze ontwikkeling rekening gehouden.
Het is in 2017 helaas niet gelukt om alle geplande wegwerkzaamheden uit te voeren. Doordat er onvoldoende geluid reducerend asfalt beschikbaar was, zijn de werken bij de N402 en N225 vertraagd. In 2018 wordt dit alsnog uitgevoerd.
Kunstwerken
Civiele kunstwerken kent een grote diversiteit. Het betreft onder andere bruggen, viaducten, tunnels, damwanden en geluidsschermen. De strategische onderhoudsfilosofie van de provincie is het kunstwerkenbestand in goede staat te houden (functioneel, veilig en schoon).
Ook bij deze asset wordt onderhoud grotendeels bepaald door resultaten uit inspecties. Dat bestaat voor deze asset uit schouw, toestandsinspectie en conditiemeting NEN2767-4.
In 2017 is voor de kunstwerken een volledige update van de gegevens van de technische staat in i-Asset plaatsgevonden. Nagenoeg al het geplande onderhoud is in 2017 uitgevoerd. Het restant wordt meegenomen bij het onderhoud in 2018 of later, wanneer dat wel noodzakelijk blijkt te zijn.
Wegmeubilair
Het wegmeubilair kent ook een grote diversiteit aan objecten. U kunt hierbij denken aan hectometerpaaltjes, bebording, fietsenrekken, bushokjes etc. De ambitie ten aanzien van wegmeubilair is, in algemeen bewoordingen, het in stand en functioneel houden door gericht beheer en onderhoud. Naast het tot 2018 uitstellen van de vervanging van abri's (vitrines bij bushaltes) zijn voor het beheer en onderhoud in 2017 geen grote bijzonderheden te melden. Het beheer is op orde.
Voor 2018 verwachten we onder andere, voor de burger zichtbare, ontwikkelingen voor deze asset vanwege het einde van de technische levensduur van de hectometerpaaltjes. Een duurzamer, qua milieu en onderhoud, type paaltjes zal worden teruggeplaatst.
Onder andere wegmeubilair leent zich voor prestatiecontracten met opdrachtnemers. Dit type contracten wordt bij deze asset in de toekomst steeds vaker toegepast.
Groen
Het groenbeheer bestaat uit het beheer en onderhoud aan bermen, sloten, beschoeiing, hagen en bomen langs de provinciale wegen. Ook in 2017 is het groenonderhoud tot het vereiste niveau uitgevoerd. Het ecologisch wegbermbeheer langs een groot deel van haar wegen is daar onderdeel van.
De verkeersveiligheid mag bij groenbeheer niet in het geding komen. Normaliter gaat dat ook prima, maar de in Nederland oprukkende essentaksterfte vergt steeds meer aandacht. In 2018 verwachten we dat vervroegde verwijdering van de essen noodzakelijk wordt.
Openbare verlichting
De asset openbare verlichting bestaat uit lantaarnpalen en diverse andere lichtpunten bij bruggen en viaducten e.d. De verlichting is niet alleen gericht op het autoverkeer, maar ook voor fietsers en voetgangers. Het beheer richt zich volgens vastgesteld beleid op dat het donker blijft waar het kan en licht waar het nodig is. Duurzaam beheer is bij deze asset een dankbaar onderwerp, want het heeft direct resultaat. Zo zijn in 2017 weer veel ‘lage druk natrium’ (SOX) lampen vervangen door de zuiniger LED verlichting. En door het vervangen van de huidige verlichting door dimbare LED verlichting leveren we een positieve bijdrage aan het energieakkoord.
De in 2016 en 2017 van gemeenten overgenomen, veelal verouderde, lichtmasten zijn sinds 2017 in een versnelde vervangingsplanning opgenomen. Voor 2018 zien we een toename van het verlichtingsareaal door geplande uitbreidingen van het provinciaal wegennet.
Verkeersregelinstallaties
De verkeersregelinstallaties (VRI’s) betreft met name de stoplichten op kruispunten. Vooral in 2017 zijn de VRI’s aan de, door regiopartners aangeschafte en voor provincie Utrecht ontwikkelde, beheercentrale gekoppeld. Deze centrale staat in ons steunpunt Huis ter heide.
Indien onderhoud aan een kruispunt plaatsvindt, is er altijd sprake van verkeershinder. Daarom wordt het onderhoud van de VRI’s zoveel als mogelijk opgenomen in de trajectaanpak of als een kruispunt wordt gereconstrueerd. De uitvoeringsmarkt kent de laatste jaren problemen met het leveren van de juiste kwaliteit binnen de afgesproken planning en kosten. Er zijn maar enkele opdrachtnemers in Nederland en deze kunnen het werk nauwelijks aan. Voor VRI’s is in 2017 verplichte winkelnering een spelbreker geweest. Desondanks is het belangrijkste (niet uit te stellen) geplande VRI onderhoud in 2017 uitgevoerd. De uitgestelde werkzaamheden worden in 2018 uitgevoerd.
Verkeersmanagement
Het verkeersmanagement vindt voornamelijk plaats in ons steunpunt Huis ter heide. Vanuit deze locatie wordt gestuurd op een zo optimaal mogelijke mobiliteit op de provinciale wegen. De asset bevat een combinatie van ‘spullen op straat’ (zoals camera’s), technische systemen en software. Het voortdurend, 24/7, (nagenoeg) 100% werkend houden van de systemen betekent scherpe contractvorming bij de levering van diensten (onderhoudsaannemers). Plus een voortdurende vinger aan de pols van provinciale medewerkers, want de provincie heeft een coördinerende taak. Onze provinciale verkeerscentrale werkt intensief samen met de RWS verkeerscentrale van Midden-Nederland.
Ook in 2017 richtte het verkeersmanagement zich op het 100% werkend houden van alle systemen en waar nodig inzetten van regelscenario’s volgens regionale afspraken als de verkeerssituatie zich daarvoor leende. Het bijbehorende onderhoud is uitgevoerd.
De wereld van verkeersmanagement verandert voortdurend. Zo zal de C-ITS (Coöperatieve Intelligent Transport Systems) grote invloed gaan hebben op de manier waarop wij verkeersmanagement uitvoeren. Om deze reden is in 2017 een visie gemaakt op mobiliteit en de daarbij behorende veranderingen in datavoorziening en groeipad op mobiliteit.
Verloop van de bestemmingsreserve
Met de vaststelling van de Nota kapitaalgoederen Wegen en vaarwegen zijn de budgetten van de voorzieningen Onderhoud Wegen en Onderhoud Vaarwegen overgeheveld naar de Bestemmingsreserve onderhoud kapitaalgoederen Wegen en vaarwegen. Verrekening van de kosten voor het onderhoud betekent doorvoering van de vastgestelde afspraken over verrekening van vast en variabel onderhoud. Voor vervanging zijn tevens de regels van toepassing uit de vastgestelde Nota investeren van november 2017.
Op 1 januari 2017 bevatte de reserve € 28,3 mln.
Van het beschikbare budget van € 10,8 mln. in 2017 is voor variabel onderhoud en vervanging aan assets Wegen en Vaarwegen in 2017 € 9,3 mln. besteed en tevens is € 2,4 mln. aan baten ontvangen. Het saldo aan baten en lasten bedraagt derhalve € 6,9 mln., een onderschrijding van € 3,9 mln. Dit bedrag is toegevoegd aan de bestemmingsreserve. Dit betekent dat er per 31 december 2017 een nieuw saldo van € 32 mln. in de bestemmingsreserve beschikbaar is.
In 2017 zijn minder kosten gemaakt om verschillende redenen. Zo is voor variabel onderhoud en vervanging aan de verharding voor € 2,9 mln. nog niet uitgevoerd, omdat het geluid reducerend asfaltmengsel niet tijdig geleverd kon worden. Door de toepassing van risico gestuurd onderhoud bleek bij de kunstwerken en wegmeubilair het nog niet noodzakelijk te zijn om voor ca. € 0,8 mln. te vervangen. Tenslotte zijn de activeringsregels uit de Nota investeren toegepast op investeringen voor ca. € 0,4 mln., hetgeen betekent dat dit niet direct ten laste wordt gebracht aan de bestemmingsreserve. In 2017 hadden we tevens te maken met meerkosten van ca. € 0,2 mln. aan niet verhaalbare schades.