In 2017 hebben we ingezet op de problematiek van de N201 en de N233.
In mei 2017 is de opdracht vastgesteld voor het programma ‘Toekomst N201’. Doelstelling van het programma is een integrale gebiedsgerichte aanpak te ontwikkelen voor een toekomstbestendige N201 waarbij de bereikbaarheid en de doorstroming wordt verbeterd en tegelijkertijd de landschappelijke en natuurlijke waarden behouden en/of versterkt worden.
Wat betreft de N233 is gewerkt aan twee tracédelen. Besloten is om voor de Rijnbrug de inrichting van zowel de brug zelf als het kruispunt Achterberg nader uit te werken. Voor de rondweg Oost in Veenendaal is een planstudie uitgevoerd naar verschillende varianten. In het voorjaar van 2018 zal aan Provinciale Staten worden gevraagd een voorkeursalternatief vast te stellen.
In 2017 is een discussie op gang gekomen over de inpassing van de Noordelijke Randweg Utrecht en de effecten op het gebied van leefbaarheid. Door de gemeente Utrecht en provinciale staten zijn extra middelen in het vooruitzicht gesteld om leefbaarheidsmaatregelen te nemen. In 2018 is een besluit genomen over de inpassing van de Noordelijke Randweg Utrecht.