Voor het project “Naar een schaalsprong OV” zijn in 2017 de opgaven in kaart gebracht. Het gaat om huidige- en toekomstige knelpunten ten aanzien van capaciteit (volle bussen en trams) en doorstroming (snelheid en betrouwbaarheid van het OV). Speciale aandachtspunten zijn de (gevolgen van de) werkzaamheden aan de Ring Utrecht in de periode 2020-2026, de aanbesteding van de huidige OV-concessies in 2023 en de Zero Emissie opgave. In 2018 leggen we verschillende scenario`s voor om te komen tot een goede en toekomstvaste OV-visie (tot 2030), inclusief ontwikkelagenda en investeringsprogramma.
Doorstroming is hierbij één van de belangrijkste issues. De kwaliteit en efficiency van het OV staat onder grote druk door een gebrek aan goede doorstroming op het wegennet waar het regionaal OV gebruik van maakt. De oorzaken hiervan zijn divers, zoals nieuwe verkeersontwerpen of verkeersregelingen met minder OV-doorstromingskwaliteit, allerlei werkzaamheden en toenemende congestie. Hierdoor neemt de betrouwbaarheid af en de exploitatiekosten toe. In 2017 zijn we samen met gemeenten en vervoerders op zoek gegaan naar enerzijds quick wins en anderzijds een structurele aanpak van knelpunten op een belangrijke corridor (lijn 28).
In 2017 is gestart met de verdere uitrol van Zero Emissie (ZE) vervoer in de provincie Utrecht. Binnen
Amersfoort is de inzet van enkele elektrische bussen voorbereid en in Utrecht is stadslijn 1 elektrisch
(10 bussen) gaan rijden. Bij die laatste bleken er helaas opstartproblemen, waardoor nog regelmatig dieselbussen moesten worden ingezet. In 2017 is duidelijk geworden dat er de komende jaren geen proef met waterstofbussen aan de orde kan zijn, vooral vanwege het kostenaspect. Er is gestart met de voorbereiding van de vanaf 2019 voorziene vervanging van 144 bussen binnen de U-OV concessie, waarover in 2018 is besloten. Daarmee kunnen we opnieuw een stap zetten richting ZEbusvervoer.