4. Economische ontwikkeling

Versterken internationaal vestigingklimaat

De internationale acquisitieactiviteiten (Invest Utrecht) en de economische missie naar onze Chinese zusterprovincie Guangdong hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan de uitvoering van de internationaliseringsagenda van de Economic Board Utrecht (EBU). In 2017 zijn 16 investeringsprojecten van buitenlandse bedrijven in de provincie geland die zorgen voor 423 arbeidsplaatsen. Het besluit tot vestiging van het European Medicine Agency (EMA) in Amsterdam eind 2017, biedt de provincie Utrecht goede kansen voor acquisitie van EMA gerelateerde bedrijven.

In 2017 is de regionale samenwerking op het gebied van acquisitie, handelsbevordering en het aantrekken van internationaal talent verder versterkt. Een gezamenlijke strategie voor 2017 is er wegens gebrek aan mankracht echter niet meer gekomen. Voor 2018 is wel een gezamenlijke strategie ontwikkeld.