4. Economische ontwikkeling

Recreatie om de Stad (RodS)

De afronding van het programma Recreatie om de Stad Utrecht (RodS Utrecht) loopt uit, omdat de laatste inrichtingsprojecten afhankelijk zijn van de inzet van samenwerkingspartijen en ondernemers. Ook stagneert de aanleg van twee fietspaden op de (vrijwillige) aankoop van de laatste stukken grond. In 2017 is fietspad De Rivier aangelegd: een recreatief fietspad van circa 2 kilometer tussen Leidsche Rijn en Vleuten-De Meern (openstelling maart 2018). Planvorming voor de inrichting van Hollandse IJssel Noordwesthoek en het fietspad daar is gestart. Een gepland fietspad bij Reijerscop behoeft nog bestuurlijke overeenstemming met gemeenten Utrecht en Montfoort voordat de aanleg kan beginnen.
Provincie en Recreatieschap verkennen in het gebied bij Laagraven in samenhang met de Nieuwe Hollandse Waterlinie, welke ontwikkeling (paden en Heemstede Noord) het meest wenselijk en kansrijk is. In het gebied Noorderpark-Ruigenhoek is met belanghebbenden verkend welke verdere ontwikkeling het gebied voor recreatie en beleefbaarheid van de Waterlinie kan krijgen. Het ontwikkelperspectief wordt begin 2018 vastgesteld.
Met het oog op de toekomst is een evaluatie gedaan van het huidige beheer en is onder de titel Utrecht Buiten een visualisatie gemaakt van de resterende opgave en de mogelijke ontwikkelingen. Met de samenwerkingspartijen en gemeenten in de U10 is het gesprek gestart over gewenste kwaliteit van de groene omgeving in de Stadsregio.