Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Actualiteiten risicomanagement

1. Egalisatiereserve algemene uitkering provinciefonds en opbrengst opcenten MRB

Bij de vaststelling van de Kadernota 2016 hebben PS ingestemd met het voorstel tot het instellen van een egalisatiereserve algemene uitkering provinciefonds en opbrengst opcenten MRB. De totale omvang van deze reserve mag niet meer bedragen dan € 5,0 mln. Mutaties in deze reserve worden aan PS gemeld. In onderstaand overzicht zijn de mutaties weergegeven tussen de stand in de primitieve begroting 2017 en de jaarrekening 2017.

1. Stortingen in reserve weerstandsvermogen

Bij de Kadernota 2017 en Najaarsrapportage 2017 is besloten 2 keer € 1,0 mln. te storten t.b.v. de energietransitie. Vanuit de verkoopopbrengst van grond van de vliegbasis Soesterberg is € 200.000 in de reserve Weerstandsvermogen gestort met het oog op eventuele risico's van vervuiling.

1. Claims ten laste van het weerstandsvermogen

In 2017 zijn er geen claims ingediend ten laste van de reserve weerstandsvermogen.