Jaarverslag 2017

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Financiële kengetallen

1. De netto schuldquote
De netto-schuldquote bevindt zich normaal gesproken tussen 0 en 100%. Een negatieve uitkomst betekent dat er geen netto-schuld is, een situatie die de provincie Utrecht als wenselijk stelt. Omdat bij leningen onzekerheid kan bestaan of ze allemaal worden terugbetaald, wordt dit kengetal zowel berekend inclusief als exclusief de doorgeleende gelden. Zo wordt duidelijk wat het aandeel van de verstrekte leningen in de exploitatie is en wat dit betekent voor de schuldenlast. De netto schuldquote bedroeg per eind 2017 bijna 42% dat is bijna gelijk aan 2016. Hoe lager deze percentages, hoe beter.

1A Netto schuldquote

Rekening 2016

Oorspronkelijke Begroting 2017

Rekening 2017

A

Vaste schulden

-

3.750

-

B

Netto vlottende schulden

16.187

3.543

16.964

C

Overlopende passiva

319.286

445.278

371.610

D

Financiele activa art 36d,e,f Stt vaste activa, niet de Balans

24.918

25.000

20.918

E

Uitzettingen < 1jaar

518.685

536.867

461.635

F

Liquide middelen

144

3.392

1.489

G

Overlopende activa

43.016

145.313

28.033

H

Totale baten (excl mutaties reserves)

-579.595

-397.734

-285.577

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100%

43,36%

64,87%

43,25%

1B. Netto schuldquota gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen

Rekening 2016

Oorspronkelijke Begroting 2017

Rekening 2017

A

Vaste schulden

-

3.750

-

B

Netto vlottende schuld

16.187

3.543

16.964

C

Overlopende passiva

319.286

445.278

371.610

D

Financiele activa art 36b,c,d,e,f Stt vaste activa, niet de Balans

32.229

10.800

26.491

E

Uitzettingen < 1jaar

518.685

536.867

461.635

F

Liquide middelen

144

3.392

1.489

G

Overlopende activa

43.016

145.313

28.033

H

Totale baten (excl mutaties reserves)

-579.595

-397.734

-285.577

Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100%

44,62%

61,30%

43,81%

2. Solvabiliteitsratio
Een organisatie is solvabel als zij in staat is om al haar schulden of betalingsverplichtingen te voldoen. Voor de provincie Utrecht is dat het geval als het eigen vermogen minimaal gelijk is aan het vreemd vermogen, dan komt de ratio uit op 50%.
De solvabiliteitsratio van de provincie Utrecht bedroeg per eind 2017 bijna 52,48% en is daarmee circa 4 procentpunt lager dan een jaar geleden. De financiële weerbaarheid van de provincie Utrecht is verbeterd ten opzichte van het vorige jaar.

2. Solvabiliteitsratio

Rekening 2016

Oorspronkelijke Begroting 2017

Rekening 2017

A

Eigen vermogen

472.699

424.735

454.984

B

Balanstotaal

835.133

842.750

866.970

Solvabiliteit

56,60%

50,40%

52,48%

3. Kengetal grondexploitatie
Omdat de provincie Utrecht,De boekwaarde van de voorraden grond moet worden terugverdiend bij de verkoop. Kenmerkend voor grondexploitaties is dat de looptijd meerdere jaren is. Naarmate de inkomsten verder in de toekomst liggen, brengt dit meer rentekosten en risico’s met zich mee. Een grondexploitatie van 10% of hoger wordt beschouwd als kwetsbaar.

3. Kengetal grondexploitatie

Rekening 2016

Oorspronkelijke Begroting 2017

Rekening 2017

A

In exploitatie opgenomen bouwgronden

52.865

21.765

49.889

B

Onderhandenwerk

25,1

-

32.054

C

Totale baten (cf art.17 lid c BBV dus excl. mutat.reserves

579.595

397.734

451.364

Grondexploitatie (A+B)/C x 100%

9,13%

5,47%

18,15%

4. Structurele exploitatieruimte
De ratio Structurele exploitatieruimte geeft aan welke structurele ruimte de provincie heeft om de eigen lasten te dragen. Structurele baten en lasten zijn die baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Bij incidentele baten en lasten gaat het om eenmalige baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Indien de structurele lasten worden gedekt door structurele baten is er sprake van materieel begrotingsevenwicht. Een begroting waarvan de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten biedt uiteraard meer flexibiliteit dan een begroting waarbij structurele baten en lasten in evenwicht zijn. De provincie Utrecht streeft voor dit kengetal veiligheidshalve een ratio na van ten minste 5%.
De structurele exploitatieruimte van de provincie Utrecht bedroeg per eind 2017 bijna -3% en is daarmee circa 11 procentpunt lager dan een jaar geleden. De structurele exploitatieruimte van de provincie Utrecht is verslechterd ten opzichte van het vorige jaar.

4. Structurele exploitatieruimte

Rekening 2016

Oorspronkelijke Begroting 2017

Rekening 2017

A

Totaal structurele lasten

146.376

159.275

477.443

B

Totaal structurele baten

200.744

169.778

457.321

C

Totale structurele toevoegingen aan reserves

0

11.084

0

D

Totaal structurele onttrekkingen aan reserves

0

11.358

0

E

Totale baten

579.595

469.969

675.778

Ratio ((B-A) + (D-C)) / (E) x 100%

9,38%

2,29%

-2,98%

5. Belastingcapaciteit opcenten MRB
Deze ratio geeft aan hoe de belastingdruk in de provincie zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Een provincie heeft de mogelijkheid de opcenten te verhogen tot het maximum zoals dat door het Rijk wordt bepaald. Dit kengetal zegt niets over de beschikbaarheid van de structurele weerstandscapaciteit. Voor de ratio belastingcapaciteit streven wij 90% na, zodat de lasten van de Utrechtse autobezitter lager uitkomen dan gemiddeld in Nederland. Voor het jaar 2017 is dit percentage nagenoeg gelijk gebleven.

5. Belastingcapaciteit: opcenten MRB

Rekening 2016

Oorspronkelijke Begroting 2017

Rekening 2017

A

Aantal opcenten MRB

72,6

72,6

72,6

B

Landelijk gemiddelde aantal opcenten in jaar er voor

80,0

80,0

80,5

Ratio (A/B) x 100%

90,70%

90,75%

90,23%