1. De netto schuldquote De netto-schuldquote bevindt zich normaal gesproken tussen 0 en 100%. Een negatieve uitkomst betekent dat er geen netto-schuld is, een situatie die de provincie Utrecht als wenselijk stelt. Omdat bij leningen onzekerheid kan bestaan of ze allemaal worden terugbetaald, wordt dit kengetal zowel berekend inclusief als exclusief de doorgeleende gelden. Zo wordt duidelijk wat het aandeel van de verstrekte leningen in de exploitatie is en wat dit betekent voor de schuldenlast. De netto schuldquote bedroeg per eind 2017 bijna 42% dat is bijna gelijk aan 2016. Hoe lager deze percentages, hoe beter. |
1A Netto schuldquote | Rekening 2016 | Oorspronkelijke Begroting 2017 | Rekening 2017 |
A | Vaste schulden | - | 3.750 | - |
B | Netto vlottende schulden | 16.187 | 3.543 | 16.964 |
C | Overlopende passiva | 319.286 | 445.278 | 371.610 |
D | Financiele activa art 36d,e,f Stt vaste activa, niet de Balans | 24.918 | 25.000 | 20.918 |
E | Uitzettingen < 1jaar | 518.685 | 536.867 | 461.635 |
F | Liquide middelen | 144 | 3.392 | 1.489 |
G | Overlopende activa | 43.016 | 145.313 | 28.033 |
H | Totale baten (excl mutaties reserves) | -579.595 | -397.734 | -285.577 |
| Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 43,36% | 64,87% | 43,25% |
1B. Netto schuldquota gecorrigeerd voor verstrekte geldleningen | Rekening 2016 | Oorspronkelijke Begroting 2017 | Rekening 2017 |
A | Vaste schulden | - | 3.750 | - |
B | Netto vlottende schuld | 16.187 | 3.543 | 16.964 |
C | Overlopende passiva | 319.286 | 445.278 | 371.610 |
D | Financiele activa art 36b,c,d,e,f Stt vaste activa, niet de Balans | 32.229 | 10.800 | 26.491 |
E | Uitzettingen < 1jaar | 518.685 | 536.867 | 461.635 |
F | Liquide middelen | 144 | 3.392 | 1.489 |
G | Overlopende activa | 43.016 | 145.313 | 28.033 |
H | Totale baten (excl mutaties reserves) | -579.595 | -397.734 | -285.577 |
| Netto schuldquote (A+B+C-D-E-F-G)/H x 100% | 44,62% | 61,30% | 43,81% |
2. Solvabiliteitsratio Een organisatie is solvabel als zij in staat is om al haar schulden of betalingsverplichtingen te voldoen. Voor de provincie Utrecht is dat het geval als het eigen vermogen minimaal gelijk is aan het vreemd vermogen, dan komt de ratio uit op 50%. De solvabiliteitsratio van de provincie Utrecht bedroeg per eind 2017 bijna 52,48% en is daarmee circa 4 procentpunt lager dan een jaar geleden. De financiële weerbaarheid van de provincie Utrecht is verbeterd ten opzichte van het vorige jaar. |
2. Solvabiliteitsratio | Rekening 2016 | Oorspronkelijke Begroting 2017 | Rekening 2017 |
A | Eigen vermogen | 472.699 | 424.735 | 454.984 |
B | Balanstotaal | 835.133 | 842.750 | 866.970 |
| Solvabiliteit | 56,60% | 50,40% | 52,48% |
3. Kengetal grondexploitatie Omdat de provincie Utrecht,De boekwaarde van de voorraden grond moet worden terugverdiend bij de verkoop. Kenmerkend voor grondexploitaties is dat de looptijd meerdere jaren is. Naarmate de inkomsten verder in de toekomst liggen, brengt dit meer rentekosten en risico’s met zich mee. Een grondexploitatie van 10% of hoger wordt beschouwd als kwetsbaar. |
3. Kengetal grondexploitatie | Rekening 2016 | Oorspronkelijke Begroting 2017 | Rekening 2017 |
A | In exploitatie opgenomen bouwgronden | 52.865 | 21.765 | 49.889 |
B | Onderhandenwerk | 25,1 | - | 32.054 |
C | Totale baten (cf art.17 lid c BBV dus excl. mutat.reserves | 579.595 | 397.734 | 451.364 |
| Grondexploitatie (A+B)/C x 100% | 9,13% | 5,47% | 18,15% |
4. Structurele exploitatieruimte De ratio Structurele exploitatieruimte geeft aan welke structurele ruimte de provincie heeft om de eigen lasten te dragen. Structurele baten en lasten zijn die baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Bij incidentele baten en lasten gaat het om eenmalige baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. Indien de structurele lasten worden gedekt door structurele baten is er sprake van materieel begrotingsevenwicht. Een begroting waarvan de structurele baten hoger zijn dan de structurele lasten biedt uiteraard meer flexibiliteit dan een begroting waarbij structurele baten en lasten in evenwicht zijn. De provincie Utrecht streeft voor dit kengetal veiligheidshalve een ratio na van ten minste 5%. De structurele exploitatieruimte van de provincie Utrecht bedroeg per eind 2017 bijna -3% en is daarmee circa 11 procentpunt lager dan een jaar geleden. De structurele exploitatieruimte van de provincie Utrecht is verslechterd ten opzichte van het vorige jaar. |
4. Structurele exploitatieruimte | Rekening 2016 | Oorspronkelijke Begroting 2017 | Rekening 2017 |
A | Totaal structurele lasten | 146.376 | 159.275 | 477.443 |
B | Totaal structurele baten | 200.744 | 169.778 | 457.321 |
C | Totale structurele toevoegingen aan reserves | 0 | 11.084 | 0 |
D | Totaal structurele onttrekkingen aan reserves | 0 | 11.358 | 0 |
E | Totale baten | 579.595 | 469.969 | 675.778 |
| Ratio ((B-A) + (D-C)) / (E) x 100% | 9,38% | 2,29% | -2,98% |
5. Belastingcapaciteit opcenten MRB Deze ratio geeft aan hoe de belastingdruk in de provincie zich verhoudt ten opzichte van het landelijk gemiddelde. Een provincie heeft de mogelijkheid de opcenten te verhogen tot het maximum zoals dat door het Rijk wordt bepaald. Dit kengetal zegt niets over de beschikbaarheid van de structurele weerstandscapaciteit. Voor de ratio belastingcapaciteit streven wij 90% na, zodat de lasten van de Utrechtse autobezitter lager uitkomen dan gemiddeld in Nederland. Voor het jaar 2017 is dit percentage nagenoeg gelijk gebleven. |
5. Belastingcapaciteit: opcenten MRB | Rekening 2016 | Oorspronkelijke Begroting 2017 | Rekening 2017 |
A | Aantal opcenten MRB | 72,6 | 72,6 | 72,6 |
B | Landelijk gemiddelde aantal opcenten in jaar er voor | 80,0 | 80,0 | 80,5 |
| Ratio (A/B) x 100% | 90,70% | 90,75% | 90,23% |