We streven naar vitale en innovatieve cultuur- en erfgoedorganisaties met een groot maatschappelijk draagvlak. Daarvoor doen we onderzoek en stimuleren we de ontwikkeling van instellingen. In 2017 zijn we gestart met een groot publieksonderzoek dat we eens in de vier jaren willen herhalen. We hebben de Hogeschool Utrecht gevraagd ons te helpen bij het vormgeven van dit onderzoek. De eerste fase van inventarisatie is inmiddels afgerond, het tweede deel van het onderzoek zal in 2018 starten en zich richten op samenwerking.
De ontwikkeling van instellingen ondersteunen we ook met instrumenten als Advies op Maat en het Business Model Canvas traject, waarbij instellingen advies krijgen over hun functioneren en de verbetering daarvan. Aan het BMC traject hebben in 2017 in totaal 8 clubs meegedaan, 6 hebben het traject ook daadwerkelijk afgemaakt: Filmtheater 't Hoogt Utrecht, Cabrio Soest, Stadsschouwburg Utrecht, Cultuurplatform Woerden, Vechtstreekmuseum Maarssen en Stedelijk Museum Vianen. In 2017 hebben 20 instellingen aan het Advies op Maat traject deelgenomen (het totaal aantal aanmeldingen was 34). Drumfanfare Jonathan heeft het Gouden Uitroepteken gewonnen. Dat is de prijs voor de organisatie die dankzij het advies de meeste voortgang heeft geboekt, inclusief een geldbedrag van 5.000 euro.