De bibliotheeksector ondervindt sterk de gevolgen van de digitalisering van de samenleving. Het belang van de uitleenfunctie neemt af, maar het belang van de bibliotheek als ontmoetingsplaats, stimulerende leeromgeving en knooppunt van kennis en cultuur neemt toe. Vanwege onze wettelijke verantwoordelijkheden uit hoofde van de Bibliotheekwet hechten wij eraan dat de bibliotheken hun toekomstige maatschappelijke en educatieve functie verder onderzoeken en ontwikkelen. Onze rol daarbij is faciliterend en stimulerend. De in 2016 vastgestelde bibliotheekvisie 'Samen bouwen aan de maatschappelijke bibliotheek' is in 2017 met het veld in een bijeenkomst op het provinciehuis gepresenteerd, besproken en omarmd door gemeenten en bibliotheken en verder in uitvoering gebracht. Een van de veranderingen die hieruit is voort gekomen is de beslissing om de innovatiemiddelen via onze partnerorganisatie het Bibliotheek Service Centrum (BiSC) in te zetten. Zij voeren ons bibliotheekbeleid uit en ondersteunen de bibliotheken in dit transitieproces. In 2017 zijn de middelen ingezet voor een gezamenlijk Custom Relation Management (CRM) systeem waar alle bibliotheken in de provincie Utrecht gebruik van gaan maken.