Jaarverslag 2017

Verplichte bijlagen

Reserve Mobiliteitsprogramma

Reserve Mobiliteitsprogramma

Doel reserve

Het beschikbaar houden van gelden die bestemd zijn voor wegeninvesteringen. Daarnaast is de reserve bestemd voor egalisatie van kosten van wegenwerken die niet binnen het jaarbudget kunnen worden gerealiseerd.

Instellingsbesluit

Bij X-14/1988 is de voorziening ingesteld teneinde voor investeringen beschikbare gelden (kredieten) voor de toekomst beschikbaar te houden. Bij besluit PS2005BEM20 d.d. 27 juni 2005 is de voorziening herzien en omgezet in een reserve.

Begroot na wijz

Realisatie

Stand van de reserve per 01-01-2017

90.752

Storting

11.106

70.440

Onttrekking

10.446

55.415

Stand van de reserve 31-12-2017

105.777

Toelichting storting reserve 2017

Het saldo wordt veroorzaakt doordat voorafgaand aan de afronding van de subsidie de te ontvangen baten al zijn genomen in 2017. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden. Het nog niet ontvangen deel is als Nog te ontvangen op de balans gezet.



Toelichting onttrekking reserve 2017

Het saldo wordt veroorzaakt doordat voorafgaand aan de afronding van de subsidie de te betalen lasten al zijn genomen in 2017. In de begroting was hier geen rekening mee gehouden. Het nog niet bestede deel is als Nog te betalen op de balans gezet.
Onttrekking is incl. correctie Uiterwaarden Nederrijn ad € 244.000.




Kenmerken van de reserve

Soort reserve

Bestemmingsreserve

Functie

Egaliseren

Voeding

Basis was het vastgestelde SMPU t/m 2020. Op basis hiervan is storting voor materiële en apparaatskosten begroot. In 2014 is het mobiliteitsplan opgeleverd. Dit mobiliteitsplan loopt tot en met 2028.

Minimum bedrag

0

Maximum bedrag

9999999

Eindjaar

Toereikendheid

Er vindt per 31 december 2017 een (na)calculatie plaats over de toereikendheid van de Mobiliteitsbegroting 2015-2018.

Vrije ruimte

Is nog niet bekend in verband met de (na)calculatie die zal plaatsvinden.

Nut en noodzaak

Om de fluctuaties in het mobiliteitsprogramma, onder andere vanwege de wegeninvesteringen, concessies OV en samenwerkingsprojecten met het rijk en regio, op te kunnen vangen in het mobiliteitsprogramma, is het enerzijds noodzakelijk om een egalisatiereserve te vormen en anderzijds te kunnen sparen voor toekomstige grote investeringen.

Bestedingsplan

Bestedingen volgens het uitvoerings(Mobiliteits)programma dat tot en met 2018 is vastgesteld. Investeringen worden via aparte GS besluiten aan PS voorgelegd.

Voorwaarde besteding

Uitgaven die in het uitvoerings(mobiliteits)programma voorzien zijn.

Concrete verplichting

Het totale uitvoeringsprogramma.

Relevante ontwikkelingen

Het Mobiliteitsprogramma loopt t/m 2018. In 2018 zal een afrekening plaatsvinden over de beschikbaar gestelde gelden. Voor 2019 - 2024 wordt een nieuw Mobiliteitsprogramma opgesteld.

Mate van doelrealisatie

Doel is geld voor het mobiliteitsprogramma beschikbaar te houden en zodoende financiële stabiliteit en soliditeit te bewerkstelligen in de komende begrotingsjaren.

Risico's

Reserve kan negatief komen indien uitgaven sneller gaan dan gepland en een risico is het mogelijk niet doorgaan van geplande projecten

Bijzonderheden

De uitgaven die gefinancierd worden met BDU gelden maken onderdeel uit van het mobiliteitsprogramma. Vanaf 2016 is de BDU geen doeluitkering meer, maar een decentralisatieuitkering. Dit is de reden dat een saldo vanaf 2016 in deze reserve wordt gestort of onttrokken. Per 1 januari 2016 is er nog een saldo van vooruitvangen BDU gelden. In IPO verband is hierover afgesproken dat de concessie-uitgaven hiervoor worden aangewend.