Jaarverslag 2017

Verplichte bijlagen

Reserve BenO Vaarwegen

Reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen

Doel reserve

Het doel van de reserve is tweeledig. Enerzijds het egaliseren van exploitatiekosten van het vaste volume variabel onderhoud, inclusief bijbehorende plussen en minnen. Anderzijds ter financiering van de kapitaallasten die gekoppeld zijn aan de vervangingsinvesteringen. Gezien de groei in de kapitaallasten is sparen binnen deze reserve in het begin noodzakelijk gezien de gerichte bestemming.

Instellingsbesluit

15-12-2016, PS2016MME12

Begroot na wijz

Realisatie

Stand van de reserve per 01-01-2017

28.291

Storting

10.806

3.851

Onttrekking

212

Stand van de reserve 31-12-2017

31.930

Toelichting storting reserve 2017

In 2017 is abusievelijk geen raming voor variabel onderhoud in de begroting opgenomen. De begrote storting van € 10.8 mln. is daarmee niet realistisch. Het saldo van de baten en lasten voor variabel onderhoud 2017 bedraagt € 6.96 mln. Het verschil ad € 3.95 mln. is aan de bestemmingsreserve toegevoegd.

Toelichting onttrekking reserve 2017

Kenmerken van de reserve

Soort reserve

Bestemmingsreserve

Functie

Egaliseren

Voeding

De reserve wordt gevoed vanuit de algemene middelen.

Minimum bedrag

10000000

Maximum bedrag

25000000

Eindjaar

2055

Toereikendheid

Op basis van een opgesteld meerjarenplan tot en met 2021 is gebleken dat het saldo structureel afneemt tot € 0,152 mln. Na 2021 neemt de kans op stapeling van kapitaallasten toe en dienen mogelijk extra middelen te worden gealloceerd om de reserve toereikend te laten zijn.                  

Vrije ruimte

Geen vrije ruimte.

Nut en noodzaak

Jaarlijks schommelen de kosten van het beheer en onderhoud van de (vaar)wegen. Om deze plussen en minnen op te vangen is deze reserve gevormd.

Bestedingsplan

De middelen worden jaarlijks uitgegeven aan beheer en onderhoud van infrastructurele kapitaalgoederen. Het betreft hier het variabel onderhoud en de kapitaallasten van de vervangingsinvesteringen.

Voorwaarde besteding

De te verwachten bestedingen worden uitgewerkt in het vierjaarlijkse meerjarenplan beheer en onderhoud dat wordt vastgesteld door Provinciale Staten.

Concrete verplichting

De opgestelde beheerplannen van assetmanagement.

Relevante ontwikkelingen

De huidige voorzieningen beheer en onderhoud wegen en vaarwegen is opgeheven en overgegaan in de reserve Beheer en Onderhoud (vaar)wegen. Dit gelet op het feit dat de voorzieningen strikt genomen zijn bedoeld om slechts de pieken in verplichte beheer en onderhoudslasten op te vangen. In de plaats van de voorzieningen is een Bestemmingsreserve ingericht.
De wijze van financiering volgt daarmee het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten, en de verordening interne zaken van de provincie.

Mate van doelrealisatie

In stand houden van onderhoud vaarwegen en nautisch beheer.

Risico's

De kans dat er meer middelen voor variabel onderhoud en kapitaallasten voor vervangingen in een jaar nodig zijn dan in de bestemmingsreserve beschikbaar is, is tot 2020 niet te verwachten.
Vanaf 2020 neemt de kans op stapeling van kapitaallasten toe en dienen mogelijk extra middelen te worden gealloceerd.

Bijzonderheden

Geen.