Reserve Beheer en onderhoud (vaar)wegen | |
Doel reserve | Het doel van de reserve is tweeledig. Enerzijds het egaliseren van exploitatiekosten van het vaste volume variabel onderhoud, inclusief bijbehorende plussen en minnen. Anderzijds ter financiering van de kapitaallasten die gekoppeld zijn aan de vervangingsinvesteringen. Gezien de groei in de kapitaallasten is sparen binnen deze reserve in het begin noodzakelijk gezien de gerichte bestemming. |
Instellingsbesluit | 15-12-2016, PS2016MME12 |
Begroot na wijz | Realisatie | ||
Stand van de reserve per 01-01-2017 | 28.291 | ||
Storting | 10.806 | 3.851 | |
Onttrekking | 212 | ||
Stand van de reserve 31-12-2017 | 31.930 | ||
Toelichting storting reserve 2017 | |||
In 2017 is abusievelijk geen raming voor variabel onderhoud in de begroting opgenomen. De begrote storting van € 10.8 mln. is daarmee niet realistisch. Het saldo van de baten en lasten voor variabel onderhoud 2017 bedraagt € 6.96 mln. Het verschil ad € 3.95 mln. is aan de bestemmingsreserve toegevoegd. | |||
Toelichting onttrekking reserve 2017 |
Kenmerken van de reserve | |||
Soort reserve | Bestemmingsreserve | ||
Functie | Egaliseren | ||
Voeding | De reserve wordt gevoed vanuit de algemene middelen. | ||
Minimum bedrag | 10000000 | Maximum bedrag | 25000000 |
Eindjaar | 2055 | ||
Toereikendheid | Op basis van een opgesteld meerjarenplan tot en met 2021 is gebleken dat het saldo structureel afneemt tot € 0,152 mln. Na 2021 neemt de kans op stapeling van kapitaallasten toe en dienen mogelijk extra middelen te worden gealloceerd om de reserve toereikend te laten zijn. | ||
Vrije ruimte | Geen vrije ruimte. | ||
Nut en noodzaak | Jaarlijks schommelen de kosten van het beheer en onderhoud van de (vaar)wegen. Om deze plussen en minnen op te vangen is deze reserve gevormd. | ||
Bestedingsplan | De middelen worden jaarlijks uitgegeven aan beheer en onderhoud van infrastructurele kapitaalgoederen. Het betreft hier het variabel onderhoud en de kapitaallasten van de vervangingsinvesteringen. | ||
Voorwaarde besteding | De te verwachten bestedingen worden uitgewerkt in het vierjaarlijkse meerjarenplan beheer en onderhoud dat wordt vastgesteld door Provinciale Staten. | ||
Concrete verplichting | De opgestelde beheerplannen van assetmanagement. | ||
Relevante ontwikkelingen | De huidige voorzieningen beheer en onderhoud wegen en vaarwegen is opgeheven en overgegaan in de reserve Beheer en Onderhoud (vaar)wegen. Dit gelet op het feit dat de voorzieningen strikt genomen zijn bedoeld om slechts de pieken in verplichte beheer en onderhoudslasten op te vangen. In de plaats van de voorzieningen is een Bestemmingsreserve ingericht. | ||
Mate van doelrealisatie | In stand houden van onderhoud vaarwegen en nautisch beheer. | ||
Risico's | De kans dat er meer middelen voor variabel onderhoud en kapitaallasten voor vervangingen in een jaar nodig zijn dan in de bestemmingsreserve beschikbaar is, is tot 2020 niet te verwachten. | ||
Bijzonderheden | Geen. |