Verplichte bijlagen

Voorziening Groot onderhoud / vervanging huisvesting

Voorz. Groot onderhoud / vervanging huisvesting

Doel voorziening

Het egaliseren van kosten voor onderhoud van het Provinciehuis en Paushuize

Instellingsbesluit

PS FP-1/1990

Realisatie

Stand van de voorziening per 01-01-2017

Storting

Onttrekking

Stand van de voorziening 31-12-2017

Toelichting storting voorziening 2017

Toelichting onttrekking voorziening 2017

De voor 2017 geplande aanpassing van het toegangscontrolesysteem bij de ingang van het Huis voor de provincie heeft nog niet plaatsgevonden. Dit hangt samen met het Masterplan begane grond waar wij nu mee bezig zijn. Het Masterplan omvat een aantal met elkaar samenhangende aanpassingen in de centrale hal, waarbij een balans gezocht wordt om enerzijds tegemoet te komen aan de wens om de hal vrij toegankelijk te maken voor het publiek en anderzijds te voldoen aan de eisen voor beveiliging.
Er is geconstateerd dat de huidge voorziening niet meer aan al de voorwaarden voldoet. Daarom is het saldo in de voorziening bij de jaarrekening geheel onttrokken.

Kenmerken van de voorziening

Voeding

Op basis van het onderhoudsschema

Minimum bedrag

Maximum bedrag

Eindjaar

Toereikendheid

De voorziening is op dit moment toereikend.

Vrije ruimte

Geen.

Nut en noodzaak

Ten behoeve van het egaliseren van kosten voor onderhoud (BBV art 44 lid 1 sub c).

Bestedingsplan

Voor het inzetten van gelden voor groot onderhoud van de 2 panden, te weten Archimedeslaan en Paushuize.

Voorwaarde besteding

Ten behoeve van het groot onderhoud van de Archimedeslaan en Paushuize.

Concrete verplichting

De kosten voor groot onderhoud voor de panden aan de Archimedeslaan en de locatie Paushuize.

Relevante ontwikkelingen

Momenteel wordt het meerjaren onderhoudsplan Huisvesting bijgesteld. Eventuele effecten hierdoor op de meerjaren begroting zullen onderdeel uitmaken van de Kadernota 2018.

Mate van doelrealisatie

Door het in stand houden van de voorziening wordt het doel bereikt (zie ook bij bijzonderheden).

Risico's

Onbekend.

Bijzonderheden

Bij de jaarrekening 2017 is geconstateerd dat de voorziening niet meer aan de eisen voldoet en daarom is het gehele saldo onttrokken. De nut en noodzaak van de voorziening blijft echter bestaan.  Bij de jaarrekening 2018 zal daarom deze voorziening weer worden opgevoerd.